Summa sidvisningar

torsdag 15 mars 2012

STÄDNING

Idag drabbades jag av städiver, nåja jag laddade upp redan under gårdagen genom att tvätta gardinerna som ska hängas upp. Jag gav mig på matrummet och vände ut och in på mitt gamla skåp. Många prylar gömde sig där, borde nog sortera ut en del sk loppisgrejer, men en liten soppåse blev det i alla fall. Den här gången åkte ändå allt in igen och det blev ju faktiskt lite bättre om plats. Kände mig väldigt nöjd efteråt, sa förresten till grannfrun att jag haft en sååå rolig dag, fast jag vet inte om hon tog mig på allvar när jag berättade vad som roat mig. Hela rummet blev inte helt klart så jag har ännu en dag av nöje att se fram emot.

Det gamla skåpet, ett Jämtlandsskåp, har en liten historia. Det har berättats att min farmor gjorde iordning ett möblemang till vart och ett av sina barn. Det ska ha bestått av säng, bord, stolar och ett skåp. Detta skåp tillföll min far, en soffa i Karl Johansstil blev tyvärr såld efter hans död. Bord och stolar vet jag inte nåt om, liksom jag inte heller vet varifrån skåpet ursprungligen kommer. En annan sak som också berättats om min farmor är att hon planterade en kaktus för varje barn som föddes. Jag fick det berättat för mig när jag för bortåt 25 år sen hälsade på en av mina kusiner och hon avslutade med orden "att det ligger säkert rester av en här ute på sophögen".

Det kändes skönt med gympapasset sen, och tänk att det gick nästan att promenera dit avspänt, idag har det äntligen tinat en del och dessutom har gatorna hyvlats, så alla knöligheter var borta. Härligt! Efteråt ett skönt bad och  Antikrundan,  det var väl inte så konstigt att jag tuppade av i soffan en liten stund då katten kom och kurade ihop sig i mitt knä.

God natt ........................i morgon en ny dag i paradiset!

2 kommentarer:

  1. Hallå!
    Vilket vackert skåp!
    Hm...jag vågar int titta ini alla skåp hemma, det skulle nog bli en släp full med "varför har jag sparat det?" grejer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack det är min stolthet, har tom haft mardrömmar om att förlora det i brand och ingen hjälp att bäru det fanns att få, otroligt bra att gömma och glömma bort saker i. Kram.

      Radera