Summa sidvisningar

onsdag 28 mars 2012

MERA STÄDNING

Ja, det är lika bra jag erkänner genast och i ett sammanhang, istället för vårdepression drabbas jag mer eller mindre av ett annat slags vansinne, vårstädning modell gamla tiders! Uppvuxen som jag är i skarven mellan hemmafru- och yrkesarbetande kvinnotillvaro, så stänktes jag ner av städvanan och min mor var erkänt arbetsam och ordentlig. Trodde mitt uppenbara ointresse i uppväxten hade skyddat mig men, ack nej, inte helt och hållet och i år är det dessvärre den gedigna varianten som drabbat mig!

Som tur är går det att ta pauser och ägna sig åt betydligt kreativare sysselsättning. Jag har under ett par dagar inte ägnat mitt nya skötebarn, bloggen, nån uppmärksamhet och ska försöka ta igen lite av den tappade marken.

Delvis har klockan ställt till det för mig, jag har de senaste nätterna inte hittat rätt sovtid, vaknar fel tid och somnar om för länge och blir lite vilsen. OK, det rättar till sig, men så här vet jag inte att mitt beteende varit tidigare, men kanske jag glömt eller som det betydligt skonsammare heter,  'det har jag förträngt'!

En annan anledning är att ibland förringar jag min tillvaro med resultat att jag inte tror att jag har nåt att skriva om. Det är också delvis rätt, eftersom vardagen går sin gilla gång, och som det sägs att händer inget allvarligt så är allt bra! Samtidigt, hur händelselös dagen än är med alla rutinsysslor, så är det livet. Det finns i vardagen oändligt mycket att uppskatta, att leva i gemenskap och trygghet, att hälsan går jämsides, få uppleva naturens skiftningar (men nu är jag LESS på vintern och snön) eller som idag när jag såg och hörde den första fågelplogen. Den synen berör alltid, med glädje på  våren och vemodigt på hösten.

Såja nu har jag haft min paus och tar upp den fallna skurtrasan igen, återkommmer senare under dagen.

På återseende!

1 kommentar:

  1. ÅH har dom kommit? Vårfåglarna!! Har hört en smått småtokig småfågel på mornarna när jag är ute...låter som den har intagit nått "olämpligt", vårtokig antagligen!
    Jag skyller på att jag har dotra hemma, så då kan jag ju int städa!
    Kram

    SvaraRadera