Summa sidvisningar

torsdag 14 februari 2013

SVINOTTA

Ojojoj, nu blev det en tidig morgon, klockan är sju om någon minut och jag har redan duschat, tvättat håret, ätit frukost, läst Norran och kollat igenom FB, på ett par morgon timmar hinner man  en del. Och milda fasa, nu börjar jag känna mig lite sömnig men någon förnyad sängkontakt blir det inte fråga om, ska ju iväg till skolan idag. Det är visserligen fortfarande ett par timmar kvar innan det är dags att dra iväg men det vore alltför farligt att lägga sig igen nu. 

Gårdagen var en trevlig dag, hade besök av en väninna som tagit bussen från Sorsele för en "stadsdag". Vi hann ett varv på Solbacken innan vi pausade hemma hos oss för lunch. Jag hade under morgonen gjort en räkpaj som bara behövde värmas på en aning. Ett för mig nytt recept som jag ska se till att spara, det blev helt perfekt. Bjudlunch ska väl även innehålla efterrätt så det blev en gino (äpple, apelsin, päron, kiwi, banan, krusbär, mörk choklad) med turkisk yoghurt. Sen var vi laddade för en repa på stan och avslutningsvis fika på Lilla Mari innan det var dags för henne att sätta sig på bussen hem igen. Då hade snöfallet börjat tätna så det passade bra att dra sig inomhus.  Morgonen för hennes del hade börjat besvärlig, samhället var strömlöst men hon hade ändå fått sitt morgonkaffe tack vare ett gasolkök, det gäller att ha beredskap! Till råga på allt saknas fortfarande telefoni i området.

När jag var på hemväg svängde jag in på Accent och gjorde dagens fynd, en rygga i skinn för halva priset och den var snygg, lagom stor för ett A4-block och en sån jag  tittat efter lite ibland, så jag behövde inte lämna stan tomhänt. 

Kvällen blev stilla lugn, fisksoppa till middag och TV-soffan med sockstickning.  Repade förresten upp det jag stickat tidigare på sockan, blev inte nöjd med det garn jag valt utan bytte och började om på nytt. Stickade mönstret klart och jag tror att det blev ett bättre val. Såg  återigen Anja Kontors program, den här gången inte lika starkt som första programmet men ändå djupt berörande.    Hennes sätt att bemöta de intervjuade är lågmält och respektfullt,  hon väntar ut den intervjuade som får prata till punkt utan hets. Föredömligt särskilt när det gäller så djupt personliga tragedier som programmet handlar om. 

Mildväder idag, endast om kring två minus, så det passar bra med långpromenad som står på dagens schema, för övrigt återstår att se vad det blir denna Alla Hjärtans Dag. Och, ja -  väninnan kom sig välbehållen tillbaka hem, nöjd med sin dag och med strömmen åter i ledningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar