Summa sidvisningar

måndag 4 februari 2013

BLANDAD KONFEKT

Veckans första dag har nästan tagit slut i ett huj, och nästan i samma takt som temperaturväxlingarna, - 15 komma någonting i går kväll och nu ungefär vid samma tid 1,2 minus dock, men jojotemperaturer är inte likamed härligt vinterväder. Allra minst när det är i kombination med blåst och snöfall, hoppas på annat, bättre väder i morgon då promenadgruppen går ner till isladan för lunch på Rinkside. Spännande höra om skvallret ligger i luften, men man kanske inte kastar sten i glashus. Dagens nyhet, att AIK-tränaren Forsberg sparkas med omedelbar verkan kan man verkligen kalla en bomb. Guldet som blev till sand ??? Jag behöver i sanningens namn inte alls orda om detta, tyvärr är inte mitt hockeyintresse glödande men för det första kan jag inte förneka att jag åtminstone håller mig nöjaktigt informerad, ser en och annan match på TV och verkligen vill och anser att SM-guldet hör hemma i Guldstaden. Sådetså!

Min dag började som vanligt med tidig promenad tillsammans med grannfrun, den dryga timmen vi går är skön och välgörande. Och tänk att nu är det fullt dagsljus när vi går. Det är underbart. 

Sen åkte vi iväg till Byske med två jättestora kassar med avlagda kläder mm till Magnasyl. Det är en second hand butik riktad till invandrare och som drivs av ett antal kvinnor. Deras initiativ är verkligen behjärtansvärt, priserna är mycket låga och av det överskott som blir av försäljningen ordnas olika aktiviteter för invandrare. Jag fick gå runt i lokalerna och se mig omkring och i ett litet rum ordnade de till och med svenskundervisning på kvällarna. Kvinnor kan! Så dit blir det fler resor, blir säkert prylar över efter den kommande skåprensningen, allt var välkommet dit, just nu var det brist på tallrikar, glas och grytor. 

Hemkommen igen vid lunchdags då jag lagade en risotto med skinka, lök, paprika och kapris. Dagens korsord gick trögt i dag så det blir ett tvådagars, vi skulle ju hinna ett pass på Eddahallen, sambon till vattengympan och jag till maskinerna i träningshallen, idag kombinerat med magträning. Att det ska vara så jobbigt, förhoppningsvis tämjer man några små sneda muskler som ligger inbäddade någonstans. På hemvägen tog vi en sväng till MAXI och betade av handelslistan. Idag köpte jag ingredienser till ett kommande paltkok under veckan, måste förbereda en enkel mathållning när den stora oredan bryter ut och jag kanske t o m måste springa och leta spisen. Idag blev det enkelt fixa middag, laxpuddingen från igår dög gott att micra.

Kvällsunderhållningen blev Drömmen om landet och Molanders, kan ju bli kul att se vart det hela drar iväg, behållningen i kväll var  Malena Ernmans inhopp. 

Lila skulle nödvändigt sitta i mitt knä nu när jag skriver, eftersom hon delvis klöser sig fast är jag inte helt bekväm i situationen och hon tycker till slut inte att jag ställer upp ordentligt på hennes villkor och överger till min lättnad mitt knä. Men hon hittar på andra knep för att få berättigad (hennes version) uppmärksamhet. Just nu vill hon bli nattad och misshandlar en tavla genom att sätta tassen bakom ramen, dra ut en bit och släppa taget, så det är nog bäst att jag fullgör min skyldighet. Alltså serverar den lilla damen en liten portion nattamat, spolar upp friskt vatten, rensar hennes låda och låser hennes sovrumsdörr =tvättstugan. God natt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar