Summa sidvisningar

söndag 10 februari 2013

PACKNING


Jaha, då har jag latat mig ett par-tre kvällar och får väl försöka ta igen tappad mark. Söndagsmorgonen,  med ungefär samma temperatur som i går, men med skillnaden att det är gråmulet och blåsigt. Och, jomenvisst snöar det, det positivaste som kan sägas om det är, att det är  vitt och rent och otroligt vackert.

En liten återblick på dagarna som gått börjar med torsdagen på skolan som dels innehöll en föreläsning om artros och ledbesvär och dels något som gränsade till kemilektion.

Artros kan kanske inte kallas folksjukdom men årligen drabbas ca 7-800 000 personer, ung lika fördelat mellan könen men lite överraskande tycks det gå neråt i åldrarna. Bland riskfaktorerna kan ses övervikt, yrken med överbelastning av höft och knäleder och paradoxalt nog stillasittande, men största riskerna finns bland elitidrottare. Vanligast är artros i fingrarna därefter käke, axlar, knä, höft och rygg.  Behandlingen, förutom i sista hand kururgiska ingrepp,  är bl a viktnedgång, motionsaktiviteter, läkemedel och information/utbildning. Egenträningen kan också ha positiva effekter.

"Kemilektionen" på eftermiddagen handlade om den mängd av kemikalier som omger oss i allt, födämnen, kläder mm och miljö. En riktigt skrämmande information vilket fick mig att kommentera "Människans värsta fiende är MÄNNISKAN". Hur ska detta sluta? Vad hjälper det att man läser varudeklarationer, om de överhuvud är läsbara, handlar EKO- och Kravmärkta produkter, man manipuleras ändå hela tiden. Till sist handlar det om Makten och Kapitalet.

Fredagen gick i det alldeles vanligas tecken, ärenden  av olika slag, lättstädning, sopkörning och sist men inte minst kom snickaren, som ska hjälpa oss med rivning och nedmontering av gamla köket, och gjorde ett överslag för sin planering. Nu har vi klart med den hjälp vi behöver och jag har börjat tömma skåp och lådor.  Vi har annonserat ut en del och redan på lördagförmiddag hade vi fått köpare så nu har vi kvar ett vitrinskåp som blir över och är till salu.


Lila ser ut över sina domäner

Idag fortsätter jag med att tömma men det är inte världens roligaste sysselsättning, nog längtar jag till den dag  då det är dags att placera in i de nya skåpen och lådorna, det blir nog en besvärlig process det också, alla prylars vara eller icka vara ska i möjligaste mån ifrågasättas.  Trött på jobbet lär jag bli även då!

Vi är trogna prenumeranter av tidningen Land, tycks förresten vara svårt bryta den vanan, och i senaste numret fanns mönster på sockar. Jag tände till på att sticka som ett avbrott i en lång virkningsperiod, där jag inte hittat något riktigt intressant att göra på senaste tiden, så jag startade direkt.







Bland de virkade småsaker jag pysslat med är bl a "skridskor" som jag faktiskt fick inspirationen till i en blogg, Kungen och Majkis. Guld, Silver eller vad kan det bli SAIK?



Och nu till urstädningen, hoppas nästan att jag hittar nåt som pockar på min uppmärksamhet så jag kan få några välkomna avbrott. Det finns faktiskt gott om tid, även om jag vet att den oftast flyger iväg och plötsligt står man där med en växande stress.


2 kommentarer:

  1. Birgitta zakrisson10 februari 2013 kl. 18:24

    Känns som att jag kommer på besök snart. Stockarna tilltalar mig liksom skridskorna. Att packa ner/upp ur lådor är bara roligt så jag kommer

    SvaraRadera
  2. Birgitta zakrisson10 februari 2013 kl. 18:26

    Sockarna tilltalar mig, skulle jag skriva. Paddan väljer ord ibland.

    SvaraRadera