Summa sidvisningar

tisdag 12 februari 2013

SEMLAN

Ja då har man fått smörja kråset igen, middagen idag traditionell med bruna bönor, stekt, rimmat fläsk och en lyxsemla. Det smakade helt förträffligt och jag kände inte den minsta ångest över att klämma i mig dubbla kaloribehovet heller. Semlan försökte jag få att räcka länge, bitarna blev mindre och mindre allt eftersom jag åt men till slut kunde jag bara skrapa rester från fatet och efteråt konstatera att någon fler hade jag absolut inte fått ner, festen var över för den här gången.

Eftersom det är tisdag  så träffades promenadgruppen och vi gick  den vanliga rundan och lunchade på Café Benjamin, som också erbjöd semlor idag. Jag avstod dock, jag hade ju redan en på lut i kylskåpet hemma. Fettisdagen är ändå inte särskilt uppmärksammad numer,  jag minns ju en annan tid då det var en dag då man roade sig med både dans tom utomhus, pjäxdans, och naturligtvis skidåkning. Och under skoltiden hade inte sportlovet uppfunnits, jag vill minnas att vi hade fettisdagslov i stället. Jag måste nog också kolla med mina äldsta kusiner om det inte var så att  vi kokade märgben (av ren) och åt den dagen också. 

Det känns skönt att ha ett fåtal traditioner att hålla sig till, senaste tiden har den ena matskandalen efter den andra avlöst varann, färgförändrat fläsk kallas oxfilé och hästar som omvandlas till nötdjur,och alla skyller på alla och den som är längst bak i kedjan skyller ifrån sig, karusellen har gått i spinn för den heliga (ohederliga) förtjänsten. Problemet är nog inte helt och hållet hästens, frågan är var i Europa det föddes en ko/oxe ur hästkraken! Ibland undrar jag om vi som konsumenter egentligen borde ha den yttersta makten genom att gynna de lokala produkterna i första hand. Jag kan också ifrågasätta kedjornas egna märken, de anonyma lågprisprodukterna.  Det är väl också helt befängt att t ex bröd med sk lång hållbarhet ska fraktas genom hela landet, likaså färdig deg som butiksbakas när brödhyllorna skulle kunna innehålla nybakat bröd från närbelägna bagerier. 

I vilket fall det är nyheter som upprör, andra nyheter som snabbt skjutit i höjden är Påvens helt oväntade avgång, den kickade tränaren och den bortsprungna katten som hittades efter närmare två månader, instängd i en industrilokal och räddad i sista stund. I samband med det kunde man också läsa en del kommentarer på Facebook som nog INTE skulle ha skrivits och som bekräftar påståendet att det i anonymitetens tecken skrivs rena oförskämdheter. Även om man inte känner alla fakta kan man ohejdat ösa sin galla. I det här fallet vill företaget förbli okänt pga ev trakasserier. I lilla fredliga Skellefteå!

Men....det som ändå gör en orolig är Nord-Koreas tilltag, isolerat med oberäkneliga styrande, en nedtystad, svältande befolkning och helt döva för omvärlden.

För övrigt går skåptömningen och packningen framåt, men i morgon får jag en ledig dag då en väninna kommer på besök och efter lunch här hemma vi ska göra stan under några timmar, det ser jag fram emot. Affärerna börjar  packa upp nyheter nu och det brukar alltid stimulera fantasin. Jag tror vi ska försöka hinna med fika på Lilla Marie också innan hon åker tillbaka hem igen, så det blir nog en bra dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar