Summa sidvisningar

söndag 15 april 2012

ÄN ÄR DET VINTER


Vad annat kan man säga när man ser ut genom fönstret? Det har snöat, troligen oupphörligt sedan två-tiden i går em och alldeles nyss stora lapphandskar, drygt decimetertjockt lager på äppelträdets grenar och för övrigt snöhelt, vitt och vackert, blåsigt och plusgrader, mycket på en gång och trots det, inte helt fel, april bjuder som vanligt på omväxling. Värre är att kommande vecka inte har nån lysande prognos, nederbörd i stort sett hela veckan utlovas, hoppas bara att det handlar om en svårställd prognos med annat utfall - och inget nedfall!

Värre än 25:e mars!




Med Beethovens 5:e symfoni i bakgrunden, klagar jag absolut inte på tillvaron just nu, inomhus, söndag och rofullt, det gäller att inte förakta det lilla i livet. I morse medan jag gjorde i ordning frukosten och slölyssnade på radions program Språket som idag bl a behandlade grammatiska frågor började jag reflektera över om jag verkligen behärskar det svenska språket. I varje fall känner jag, att det man en gång i tiden drillades i, under årens lopp förändrats med följd att man ofta känner tveksamhet. Genitiv, imperativ, passivum och jag-placering i text, svårt att välja mellan det som var språkligt korrekt och aktuell nutidssvenska. Det känns som det finns många parallella språk beroende på sammanhang och miljö, SMS-språket och ungdomsspråket,  där också orden får annan betydelse än den ursprungliga, för att inte tala om alla nya ord. Språkförändringen pågår hela tiden och influenserna kommer idag från otaliga källor, det gör också att det är så spännande att försöka hänga med och ta till sig det som känns riktigt. Det jag personligen däremot inte kan förstå är, att det blir mer och mer rumsrent att använde svärord som förstärkning av det man säger. Tidigare åtminstone,  ansåg man det vara ett bevis på ordfattigdom, idag tror jag inte det förhåller sig så, utan hellre att det är en trend och "inne". Det är coolt.


Under fortsättningen av dagen ska jag nog tvinga mig till att fästa trådar på min senaste, lilla skapelse. Jag måste skaffa mer fyllnadsmaterial för att göra allt riktigt klart men så här ser alla delar ut.


Det får bli lite udda saker nu, jag försöker göra slut på små garnsnuttar, som ligger och skräpar, det finns ju mormorsrutor som man också kan virka, men jag är inte så pigg  på att göra samma sak hela tiden, så om jag kan hitta på nåt annat, så gör jag det.


Vädret ser nu ut att bli bättre, Solen lyckas komma fram mer och mer, det blåser mindre, tror jag, och den enda snö som faller är från trädens grenar. Det är bara att vänta tills det som ligger på marken tinar bort, våra snöskottande grannar har naturligtvis redan tidigt på morgonen varit ute och jobbat och har nu snöfria garageuppfarter. Men det finns också de som hävdar att det är onödigt arbete, snön är ju ändå borta före midsommar. Ett något långt perspektiv kan tyckas!




Själv vill jag gärna ha snöfritt före Valborg, en längtan som bl a kan ses i en nyinköpt blus, man får hjälpa våren på olika sätt.









Ett annat sätt är ju att plantera penséer som senaste reklambladet från Granngården påminde om!

Och så får man fortsätta odla sin längtan.....................

2 kommentarer:

  1. Hallå på morgon kvisten,ja hon är visst redan halv tolv.
    kan ju säga att det var int det lättaste att gå i morse! Hundarna var glada! Såg ut som snöbollar när vi kom hem, så de fick göra ett besök i duschen.
    Svenska språket är ett förunderligt språk! Sonen kom just och frågade om ändelsen till FÅ. alltså när man är för lite många. Färre kommer ju sen, men efter det?? Färst står det i ordboken, men jag kommer då int ihåg om jag nångång använt det!
    När man sitter vid datorn och får hjälp av dess "rättskrivare" kan man ju få griller i huvudet, för ibl. spelar det ingen roll hur man stavar, det blir fel i af.
    Kraam

    SvaraRadera
  2. Så roligt det är att läsa din blogg Moa! Tänka sig att det snöar i Skellefteå nu. Din amigurumi verkar fin, du lägger väl upp en bild på den färdiga skapelsen sedan?
    Det är intressant det du skriver om svenska språket, jag har också funderat på det nu när jag läser franska och försöker jämföra lite grammatiken mellan de två språken. Jag har kommit fram till att jag nog inte kan reglerna så bra när det gäller svenska, där vet jag vad som är rätt ändå. Men franskaplugget här har gett mig lust att lära mig mer om svenskan, bryta ner den i smådelar och verkligen förstå hur språket fungerar.
    Kramar från Lina :)

    SvaraRadera