Summa sidvisningar

måndag 9 april 2012

ANNANDAGEN

Vårat paradis
Påskhelgen är snart över, idag med omväxlande soligt och molnigt väder. Påskvädret har i stort sett varit helt perfekt, soliga vackra dagar  då det varit skönt utomhus. På lördag, påskafton, åkte vi ner till stugan, stannade kvar där någon timme och i lä var det härligt i solen, fortfarande mycket snö med öppet vatten så långt man kunde se.


Det var roligt komma dit ut och se att allt var orört, den vanliga oron att det varit objudna gäster finns alltid. Inte ens några vilda djur hade varit på besök, annars brukar alltid älgarna toppa rönnarna under vintern, kan det vara minskningen av älgstammen?



Vi njöt i alla fall av innehållet i medhavd fikaväska, allt smakar bra utomhus och mätta blev vi.

Handarbetspåsen hängde naturligtvis också med och några onödor, hängen till påskriset, blev till!




Framåt tretiden på eftermiddan vände vinden en aning och plötsligt var inte vädret lika nådigt längre, man blev medveten om att det fortfarande är vinter, vi avslutade en härlig dag och drog hemåt. Lila hade markerat sin besvikelse över att vi smugit iväg utan att berätta för henne att hon skulle ta hand om huset. Dels hade hon lagt sin allra största leksak, moroten,  på hallmattan och troligen hade dörrarna ut till garaget blivit lämnade på glänt, för där låg hennes senaste älskling.


Påskdagen, också solig och fin, varvades läsning med korsordslösande och en promenad med Bungy Pump-stavar. Man är lika svettig och trött efter en halvtimmes gång som efter en och halv timme utan stavar. Stor del av dagen virkade jag som besatt, har under lång tid virkat grytlappar i avsikt att göra slut på ett antal garnnystan, tillsammans har jag räknat ut att det var totalt nio hekto. Nu fanns det bara mer eller mindre korta stumpar kvar, som jag ville bli av med samtidigt som det var spännande att se hur det till slut skulle ta sig ut. Lyckan var stor när jag sent på kvällen kunde klippa sista tråden. Resultatet, ja bedöm själv, här syns sista paret ut tillsammans med en som är betydligt äldre, den kom nog till i början av 60-talet, samma teknik - dubbelvirkning!


Med risk för att det blir ett alldeles för långt inlägg vill jag bara till slut visa att det inte är bara jag som gör i eget intresse roliga saker. I vårat garage "bor" en mixtermakare av stora mått, just nu är det pågående projektet en blivande rök, som så småningom ska transporteras ut till stugan, det är troligen i första hand fisk av olika slag som ska rökas där. När projekt av varierande slag är under tillblivelse måste jag ibland tillgripa en något selektiv hörsel, det kan ibland bli teknik- och konstruktionssnack i överkant, men samtidigt uppskattar jag att han totalt lever sig in i sina "uppfinningar".
Herr Mixter själv

Snart tid för lunch och idag blir det rester på menyn, kycklingpaj och sen till middag får vi kalasa på det som blev kvar av gårdagens laxpudding.


Det är ju också veckans första dag och veckans matsedel och handelslista står på tur, veckohandling som vanligt på tisdag em och allt är som vanligt igen.

Soffans harpar tar farväl för året och kommer kanske tillbaka nästa år igen, själv avslutar jag mitt skrivande för dagen. Jag hoppas finna en rutin för bloggandet som känns bekväm, en av mina FB-vänner som själv är en suverän bloggare, skrev till mig att det blir som ett gift, fast än har jag inte gift mig helt och hållet med bloggen, men det blir väl det också. Vi hörs! 

2 kommentarer:

  1. Hallå!
    Ser att ni oxå haft en trevlig påsk!
    Är du alldeles säker på att det blir en rök?! Tycker det ser ut som "sipporatorn" ;)
    Du jag har garn om du behöver!
    Vi ses kanske i morrn!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rök eller inte, det är då vad han tutar i mig! Inte kan jag ha nåt garnbehov, hellre vakentid dygnet runt för att ev minska det som väntar på stickor och nålar. Och i morrn ses vi så det blir ordning på veckan. Kram.

      Radera