Summa sidvisningar

måndag 3 mars 2014

SNÖ - IGEN

Ny vecka, måndagmorgon, ny planering och - nysnö. Under natten har det snöat och ett tunt, vitt och än så länge vackert lager ligger på marken. Eftersom temperaturen under natten legat endast drygt en grad under noll och redan är på plus kommer det vita säkert att förvandlas till grått, slaskigt och mindre vackert under dagen. Det får ju förstås gärna bli klart väder också men tyvärr har inte meteorologen kunnat lova det.

Mina planer för dagen klara, nu en del praktiska saker som jag äntligen kan ta itu med, nästa steg i min nya tillvaro så att säga. Dessutom har jag under morgonen totat ihop en veckomatsedel för första gången på många, många veckor. Den senaste gällde vecka 42, men redan vecka 41 sprack allt planerat och jag har sedan dess famlat nästan i blindo, åtminstone har det i stort sett blivit ur hand i mun. Ambitionen är att nu göra ett allvarligt försök att också hålla mig till planeringen, och jag vet ju efter alla år hur bekvämt det är att ha det så.. Dessutom blir jag bara förvirrad av att hela tiden fundera över vad som nästa måltid ska ligga på tallriken.

Som mellanstick under dagen ska jag försöka ägna mig åt ett bland de tråkigaste jag kan ta mig för, nämligen fästa trådar i mina handarbeten. Nu har jag en hög med saker som ligger och väntar att bli klara och dessutom ska jag tova en höna!!?? Inget mer avslöjas i nuläget, men jag lovar att om allt går som det är tänkt kommer en bild, är fortfarande tveksam till monstret men meningen är att en omgång i tvättmaskinen ska göra susen. 

Jag vill ha undan de här oavslutade arbetena nu så att jag kan fortsätta med nästa påbörjade, som är en stickad hund. Den tillhör också avdelningen märkliga saker som jag håller på med, kan också bli rätt läcker om jag lyckas. Det är ändå så att jag upplever en så otrolig avkoppling och vila när jag försvinner in i soffhörnan bland alla garnnystan och obegränsat släpper iväg fantasin. TVn går  hela tiden och jag kan samtidigt titta om det är något som intresserar. I lördags avstod jag helt och hållet från mellon, på annan kanal visades samtidigt en konsert med 150 venezuelanska ungdomssynfoniker. Den glädje som alla, musiker, publik och inte minst dirigenten, strålade av gick oerhört starkt ut genom rutan. Avslutningsnumret - Land of Hope and Glory - helt i klass med The Royal Albert Hall. Feelgood om något!

Om man kan tala om vårtecken efter en obliven! vinter så tycker jag att det är när man kan börja hänga tvätt utomhus, och nu sitter årets första omgång ute under verandataket. Finns det något som doftar bättre än lufttorkade kläder? Absolut oslagbart!

Ett visdomsord från ordspråkssamlingen: 

Vi ler inte därför att det har inte hänt något bra, däremot händer det något bra när vi ler (Japan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar