Summa sidvisningar

måndag 8 april 2019

VÅRENS TVEKAN

Höjdpunkt på Textilfesten



Det vill sig inte fullt ut med vårvädret, ena dagens sol från klar himmel och plusgrader blir gång på gång avlöst av hård blåst, riktigt kalla vindar som för med sig små snöflingor. Idag minus igen och med solen ser det tveksamt ut, prognosen visar snöflingor men hoppas verkligen inte  att det kommer mer snö nu när vi vill att den försvinner för gott.

Det har blivit en tidig morgonpromenad, kort med tanke på eftermiddagens gympa. Det handlar lite om ekonomi - att hushålla med befintliga resurser och  jag vill kunna delta fullt ut i hela passet och få gå hem med en skön känsla i kroppen  till min väntande middag. Jag är inte så bra på den hushållningen, ibland blir jag heltrött och sover bort en del teveprogram som borde ses. Av någon anledning känner jag inte för vare sig repriser eller Play och då kanske inte de programmen är helt livsviktiga heller. Vad som är värre är att min stickning också blir vilande. Många gånger har jag sällskap i soffan av Lila som gärna pausar där särskilt om en solstrimma förgyller hennes tillvaro.  

Både Lila och mitt handarbete vilar

I fredags eftermiddag när jag gick upp till handelsområdet såg jag ett gäng som också tog sig en paus i arbetet. Kommunen röjer skog på olika ställen och några skogshuggare som såg ut att ha en mysig fikastund runt en eld.

Mysigt fika när motorsågen vilar

Med mig hem hade jag påskliljor och vippor till påskris som jag tog med på hemvägen från skogen och nu är det pyntat vid ytterdörren. Bara för Påsken att komma nu.



Det har under helgen varit textilmässa här på Folkparken. Jag vandrade ner dit i går och gick runt bland borden med allehanda hantverk. Jag beundrar verkligen välgjorda arbeten och det fanns en hel del att titta på. Övervägande stickade produkter och mycket garn av olika slag, men även vävning, knyppling, broderi och smycketillverkning fanns representerat.

Ett urval av alla vantar som visades
Inga inköp dock, delvis för att swishen inte fungerade då min bank hade servicestopp under helgen. Numera har jag aldrig lösa pengar i väskan så till och med inträdesavgiften fick faktureras med försäkran att det inte blir extraavgift.

I går tog jag de första stapplande stegen i min saligen vilande släktforskning. Det är mer än ett helt år sedan senast och ett datorbyte emellan som har ställt till en del besvär för mig. Allt skulle föras från gamla datorn men jag behöver hjälp att hitta igen allt och ännu har jag inte fått kläm var en del gömmer sig. Inte ens supporten kunde hjälpa mig, återstod att ta hem en tekniker som löste en del av mitt problem.Jag blir alldeles konfys när det inte bara är raka spåret i datorkontakten. Hoppas verkligen att jag kommer i samspel med makapären ifråga för jag vill ju kunna fortsätta mitt arbete. Jag skulle verkligen behöva en ständigt tillgänglig hjälpreda vid min sida, jag vill ju inte ge upp heller. Fast ibland tänker jag  det vore det enklaste.

Närmast fortsätter dagen med en sk hushållsnära tjänst nämligen strykningen som väntar. Dessutom skulle jag behöva putsa fönster men tvekar om min krånglande axel är tjänstvillig. Jag avslutade igår en 10-dagarskur med inflammationshämmande medicin bra resultat men inflammationen i höger slemsäck är fortfarande inte helt borta så kanske är det bättre ta en ny omgång tabletter och liniment.

Och till sist, nu är det länge sedan jag berikat skrivandet med kattpoesi så här kattens uttalande:

DET HÄR ÄR MIN STOL

Det här är min stol
Det här är min soffa
Det här är min säng
Det här är min fåtölj
Det här är min puff
Det här är min fotpall
Mattan där är min
Överallt är min plats att sova på
Det kanske vore bäst ändå
     om du tog in på hotell                                            


 Ja vad säger man efter den skrapan, kanske bäst  söka en ledig plats att vila på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar