Summa sidvisningar

onsdag 3 april 2019

DRÖM DRÖMMAR DRÖMMANDE

Gyllne morgon


I morse under uppvaknandet när jag befann mig i gränslandet mellan sömn och vakenhet upplevde jag  i allra högsta grad känslan av overklighet. Vaknade ur en pågående dröm att jag läste en bok med titeln Shakespeares dotter. Det kan jag återknyta till den teaterföreställning med samma namn som jag såg för en tid sedan. En lysande föreställning med Görel Crona, någon bok med den titeln lär knappast existera. Men drömmen gav mig i sin tur tankar om bl a starten av mitt läsande liksom min skolstart.

Jag hade fått en ABC-bok som födelsedagspresent troligen på fem- eller sexårsdagen, då var det nog de färggranna bilderna som fick största uppmärksamheten. När den s k läskoden knäcktes minns jag inte men kommer ihåg ljudande av bokstäverna i skolans första klass. I vilket fall så tillägnade jag mig snart bokens inledande små verser om Mor ror, Far är rar och gumman som i skogen lastade på sig ett så stort knippe ved som hon inte orkade bära hem`Sedelärande inslag för första stund!

Första skoldagen har jag också ett tydligt minne av eftersom min skolstart sköts upp en hel månad. Det fanns då inte någon ledig bänk för mig utan första dagen fick jag dela bänk längst fram med klasskamraten Kerstin. När jag sen fick egen bänk hamnade jag längst bak på den raden.  Anledningen till att jag inte började skolan omedelbart vid terminsstarten var mitt allra första "jobb" i livet, som barnflicka i en lärarfamilj med en  ännu icke årsgammal son. Jag har aldrig kunnat förstå hur de kunde lämna sitt barn till ett annat barn. Det var också där jag för första gången smakade en tomat, en icke helt angenäm upplevelse, tursamt nog kom bättre tider.

För övrigt blev mitt första skolår ännu mer avkortat på grund av alla barnsjukdomar som avlöste varann, enligt betygsboken var total frånvaro under läsåret 63 dagar. Men nog är det förunderligt vad som stannar kvar i minnet, inte är det sjukperioderna jag minns speciellt utan det tråkigaste det året var julgransplundringen jag inte kunde gå till. Som plåster på såren kom Ulla som hade kalaset hem till mig med en godispåse.

Nåväl när jag lärt läsningens fantastiska konst hittade jag också skolbiblioteket och där lånade jag och läste glatt allt jag kom över. Det fanns dock en begränsad möjlighet till lån mellan klasserna två och tre, som andraklassare fick man inte låna böcker som var tillåtna för tredjeklassare och äldre elever. Det gjorde mig till en början besviken men en äldre kamrat, Greta, kom till min hjälp och lånade böcker åt mig. Det var jag naturligtvis jätteglad över och tyckte att hon var så snäll. Det hade hon också tidigare visat sig vara. Under första skolåret då jag som jag nämnt ofta var sjuk, hade jag vid ett tillfälle möjligen  fått gå tillbaka till skolan för tidigt och orkade inte vara där eller om jag blev sjuk igen minns jag inte men jag skickades hem igen. Tyvärr var jag för klen för att själv ta mig hem men då förbarmade hon sig över mig och jag fick åka hem  på hennes spark.

Summan av kardemumman är så att säga att jag som vuxen förunnats en god hälsa och inte ofta behövt sjukna in. Uttrycket hälsan tiger still inser man inte till fullo lyckan av samtidigt som min förvissning är att det ligger på mitt eget ansvar att vårda kropp och själ efter förmåga  utan överdrifter åt något håll.

Läsning av böcker har fortsatt under hela livet med avbrott under några år då jag helt enkelt inte kunde koncentrera mig på läsning men jag återhämtade mig och kunde återuppta mitt intresse. Just nu  har jag två böcker på gång, Som om du inte fanns av Kate Eberlen och Slaget om Troje av Teodor Kallifatides.

Såg i kvällens TV programmet Fråga veterinären som ägnade sig speciellt åt katter. Det ordade lite om de kan visa känslor av bl sorg. Inte vet jag om jag sett någon tendens åt det hållet, däremot tror jag mig absolut kunna se glädjeuttryck eller uppskattning.

Nu kör vi


En papperskasse kan få min gamla dam att i full fart köra den runt i lägenheten, välkomnandet när jag varit bortrest tyder jag som uttryck för glädje. En filmsnutt visade hur en katt tydligen gillade ett äpple, själv har jag sett Lilas kärlek till morötter för att inte tala om Mumsmums. Jag tror hon luktar sig till om jag försöker smyga mig till en, för hon dyker genast upp då för att få en smakbit. 



Rinnande vatten smakar bäst
Avslutningsvis tillbaka till den gamla läseboken som jag tyvärr inte längre har i min ägo. Den försvann någon gång på okänt sätt liksom även den nallebjörn jag också fått i tidig ålder. Det är enkla, försumbara föremål som gärna sparas av nostalgiska skäl och jag tror inte jag skulle ha rensat bort dem heller i samband med flyttningen om de funnits kvar.

Till sist kan jag inte låta bli citera några strofer ur en dikt av Karin Boye som fanns utlagd på Instagram:

                                               Du ska tacka dina gudar,
                                               om de tvingar dig att gå
                                               där du inga fotspår
                                               har att lita på.
                                                ------
                                                Den som tvingas ut i
                                                vildskog
                                                ser med nyfödd syn på allt.
                                                och han smakar tacksam
                                                livets bröd och salt.

                                                Du ska tacka dina gudar,
                                                när de bryter bort ditt skal.
                                                Verklighet och kärna
                                                blir ditt enda val.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar