Summa sidvisningar

tisdag 2 maj 2017

VÄNDPUNKT

Nu längtar jag så mycket efter ett annat väder med värme och förhoppning att jag tar dagens strålande sol som ett tecken för att så är fallet nu, Jag tycker mig ana att solen lyser kraftigare idag och att en förväntan ligger i luften , en förhoppning om våren nu definitivt är på väg. Dessutom såg jag idag att det lyste gult i vägkanterna, glad blir man av tussilagons små knappar.

Det var en riktig chock när persiennen drogs upp på Valborgsmässoaftonens morgon, helt vitt  av ett tjockt lager snö överallt och snöandet fortsatte hela dagen. Trafikvarningar utfärdades och det var nog befogat eftersom de allra flesta bilägare inklusive jag själv hade bytt till sommardäck. Det som låg på marken kan närmast liknas vid såpa, med andra ord jättelätt för bilen att ta sin alldeles egen väg som inte går att stoppa. Jag tog inte ut min bil! 

Min väninna och jag hade kommit överens om att lyssna på vårtalet och körsången, men det var utomordentligt kallt. Musikkåren var vintrigt iklädda regnställ och luvor, manskören som leddes av stans egen Mr Kör, Leif Åkesson, såg alla frusna ut men fullföljde sin uppgift, både vintern rasade ut och den sköna maj välkomnades. Publiken var inte stor men gemensamhetskänslan i både hurrandet för våren och Nationalsången kändes in i hjärtat. Som extra bonus bjöds alla på fika inomhus, det blev en välkommen värmestuga i muséets café för att inte tala om den barnsliga glädjen över en välfylld godisbalja där det bara var att ta för sig. Och gissa om den uppmaningen följdes till punkt och pricka. Kvällen fortsatte i trevligt sällskap så vinteravskedet kändes välgjort!

Efter som det idag är första tisdagen i månaden så gick vi i promenadgruppen och åt på en restaurang på lämpligt avstånd. Tisdagarna är ju dessutom veckohandlingsdag för min del, jag var hemma något tidigare än vanligt och efter dagens korsord hade jag uppammat energi till ett projektarbete! Tiden då ett periodiskt vansinne bryter ut är inne , det vill säga vårstädningen! Jag kan inte låta bli och det är två saker jag gör bara en gång per år nämligen att vända ut och in dels på badrummet och dels tvättstugan. Lotten föll idag på tvättstugan. Alltså drog jag fram maskinerna och skurade vägg och golv där bakom men jag kan inte förstå hur det kommer sig att tvättmaskinens vikt ökar år efter år. Tänkte och undrade om jag ett annat år orkar med den jättetunga klumpen. Det var med nöd och näppe jag lyckades återställa den i sin normala position efter rengöringen som även omfattade filtret. I morgon får tak. väggar och golv en extra omgång och sen efter att även badrummet fått sin beskärda behandling av vatten och såpa ska väl miljön för silverfiskarna vara tillräckligt obehaglig. Jag har förresten aldrig sett någon och vill inte heller ha framtida besök.

I släktforskningssammanhang kan faktiskt en del överraskningar inträffa men trovärdigheten och den absoluta sanningen får man i vissa sammanhang verkligen förhålla sig iskall till. På en släktforskningssida dök det här meddelandet upp och jag måste nog säga att jag betraktar det som ren och skär fantasi rätt vad det är dyker väl både självaste Adam  och Röde Orm upp. Jag skulle nöja med med min egen farfar, 


Emmanuel Macron is Majbritt’s 7th great aunt’s fifth great niece’s husband’s great nephew’s ex-vife’s sister’s husband’ first cousin 6 times removed’s wife’s husband’s sister’s husband’s nephew’s wife’s aunt’s husband’s granddaughter’s husband’s 6th nephew!

Det går ju inte ens att läsande ta sig  igenom hela tråden så hur kan den då ha någon betydelse och bör betraktas  med humor i sinnet. 

Middagen idag består av en varm macka med kyckling och mozzarella som är betydligt mer verklighetsnära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar