Summa sidvisningar

fredag 26 maj 2017

VÅRBRUK .2

En solig och som vanligt tidig morgon inleder dagen, en inte helt klar himmel döljer sig månne en väderförsämring men de senaste dagarna har verkligen återställt hoppet om en kommande sommar. Fast en liten försiktig notis i dagens tidning om väderutsikterna för söndagen,  + 8, mulet väder och något regn med SNÖINSLAG.  Undrar om det är syndastraffet för glättiga tankar?

Nåväl, det usla vädret kan ju inte undvikas men det är synd eftersom maj månad alltid är för kort för att allt man vill ha gjort ska hinnas med. Men med bara några dagar kvar är det ett problem Non Grata. Nu om någonsin gäller det att gilla läget. Tomten med både häcken och gräsmattan som förstahandsobjekt för mina åtgärder får sin duvning. Häcken är ogräsfri för tillfället, fattas lite kantskärning och påfyllning av både gödsel och jord, ännu inte införskaffat dock. Gårdagen ägnade jag åt att räfsa gräsmattan och trots att jag gjorde s k full dag, återstår ännu en plätt som får bli dagens sysselsättning. Med tanke på all mossa som tycks ha tagit överhand på vissa ställen skulle nog en ordentlig gödsling vara på plats och det innan de förutsagda regnet kommer. Inga sysselsättningsproblem tycks hota, men i ärlighetens namn ska sägas att jag gör täta pauser. En kvart per timme har jag funnit vara en perfekt blandning. Vilan är viktig eftersom jag sett att slarvet pinsamt nog växer i kapp med tröttheten. Inte för att jag är perfektionist men väl uppskattar ordentligt gjorde insatser i vad än det vara må!

Vädret som styr är en sanning den här årstiden och enligt prognos skulle gångna onsdagen bjuda sol, värme och svag vind, alltså perfekt läge för vårstädning i stugan. Med allt planerat och klart åkte jag iväg  och kom vid niotiden fram till min drömvärld. Allt perfekt, vädret, havet, ett fartyg passerande på yttre farleden, fåglarnas kvitter och den sedvanliga vandringen runt på tomten och stenarna gav mig återigen den där sällsamma, harmoniska trygghetskänslan. Mitt dagsprojekt var att städa loftet. Sängkläder och allt annat som fanns däruppe slängdes ut för vädring, allt dammsugades och slutligen såpskurades. Jag säger bara, såpdoften är oslagbar. Kylskåp och frys fick också sin beskärda del av rengöringsivern. Nöjd med dagens resultat kunde jag bege mig hemåt igen i förhoppning om att återvända dagen efter. Den tanken skulle jag bli tvungen att tillfälligt lämna visade sig. Den här årstiden ställer verkligen till det vill jag påstå, dels skulle maj månad ha en tvilling - maj II -  och dels skulle en önskvärd förmåga finnas, nämligen att fysiskt kunna befinna på mer än ett ställe samtidig, himmel vilken effekt som skulle bli då!!.

På morgonen när jag åkte iväg kunde jag inte ens förnimma någon lövsprickning men jag kom hem till björkar i skir grönska. Det hade blivit sommar under den dagen, och det förpliktade. Gräset hade också vaknat och gräsmattan var fortfarande inte räfsad. En snabb ändring av planeringen nödvändig, gräsmattan måste tas om hand på stört, den fortsatta stugstädningen kan vänta och göras oavsett väder. Kände mig rätt så nöjd med gårdagens resultat och helt inställd på fortsättning idag. I vissa fall är envishet en dygd. Kanske hinner stugan få besök på lördag och efter det står den redo för sommarpremiär, och kanske övernattning helgen därpå.

På tal om effekt, så blir jag också i det här sammanhanget ganska så trött, det är egentligen meningslöst att sätta sig framför TVn i hopp om att låta sig roas av något program. Med oupphörligt stort gäspande och rinnande ögon är det egentligen bara sängen som gäller. Utan att jag kan förstå och ta det till mig, sitter jag kvar - och sover tills jag tar mig samman och förflyttar mig till sängen. Natten som följde kom med orolig sömn och tidig trött morgon.

En karamell som väntar efter den här intensiva perioden är den sommarkurs jag anmält mig till, Skrivarkurs med Yoga 14-16 juni på Medlefors folkhögskola. Det blir spännande och lördagen den 17:e premiärdags för årets sommarteater Sound of Musicals  som sätts upp av Västerbottensteatern i samarbete med  teaterchefen själv, Fransesca Quartey och den fenomenale regissören Bobo Lundén. Tidigare produktioner har bara gett mersmak. 

Sen kommer midsommarhelgen och sommaren är på gång på riktigt. Pessimisten säger då ångestfylld, att nu vänder det,  dagarna blir kortare och mörkret kommer, Det är i och för sig ingen överraskning och vid andra tillfällen är det ju just årstidsväxlingarna vi säger oss uppskatta. Nedsmulat till ett dygnsperspektiv gäller det  populära uttrycket Carpe Diem i kombination med att Var dag är varje morgon ny. Keep Going!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar