Summa sidvisningar

söndag 27 september 2015

FRIHELG



Eller ska det kallas helgfritt eller helgledigt? Hittar inte riktigt rätt ord men när jag var på väg ner till stugan på fredagseftermiddagen kom plötsligt en känsla av total frihet över mig. Delvis kanske den känslan bottnade i vetskapen att jag tidigare hade haft en arbetsdag där med mycket gott resultat, allt jag tänkt göra var undanstökat och själva avslutningen av stugsäsongen får anstå åtminstone en vecka till. Allt helt och hållet beroende på vädret.

När jag åkte ner var vädret soligt och fint efter en liten skur mitt på dagen och det var åtminstone soligt när jag kom fram men starka vindar gjorde att havet var ordentligt upprört. Jag vet inte exakta vindstyrkan men enligt prognos kunde det i vindbyarna gå upp till 17 m/s och det kändes helt perfekt att stanna inomhus och betrakta skådespelet från korgstolen!.

Sommarens sista blommorna från tomten

Lagade lite mat, ugnsrostade rotfrukter med kotlett satt bra, sen blev det en kombinerad virk- , läs-och TVkväll. Hade först inte tänkt se Skavlan men en lockande påannonsering gjorde att jag ändrade mig och han hade ett bra manskap på sin skuta. Intressanta samtal som vart och ett berörde men det som fängslade mest var ändå Lina Axelsson Kihlboms, superrektorn kallad, avslöjande könskorrigering. Jag har tidigare sett och imponerats av hennes ledarskap, hon var lika lysande nu , hennes berättelse berörde djupt, 

Under den här helgen har det pågått en skördemarknad i Lövånger och på lördag åkte jag ner dit. Jag tror nästan aldrig jag sett så mycket bilar där, det var t o m ett litet bekymmer att hitta nåt ställe att ställa bilen på, Trängsel i det vackra vädret runt alla marknadsstånd som fanns i kyrkstan och lite svårt ta sig fram. Efter kaffe och våfflor som serverades i Församlingshemmet hade jag fått nog av själva marknaden och åkte till kyrkogården och höstplanterade på ett par gravar som avslutning på dagen i Lövånger. 

Kvällen liksom föregående men nu tänkte jag att försöka avsluta den bok jag hållit på med ett tag. Passande nog ställde jag in TVn på program 2 där den sedvanliga musikkvällen sändes,bl a en scenshow med Tony Bennet och Lady Gaga, Cheek to Cheek. Sträckläste och vid ettiden i natt var det klart men si då ville inte sömntåget komma, det var totalt omöjligt att somna. Lila kunde inte fatta vad det var frågan om, hon gav sig inte ro att sova. Klockan slog både två och halv tre, sen hörde jag inte mer men strax efter fem var den natten över. Ingen bra början på dan  och efter min tidiga frukost blev det stund till i sängen och kanske försvann jag bort i nån liten slummer ändå. Så småningom kom jag mig upp, slängde ut mattorna och dammsög, torkade golvet så det var lite fräschare när jag åkte hem igen. 




Boken jag läste med underrubriken Ett familjedrama är ännu en tjockis, 748 sidor, och mastig så det förslår. Kalla kriget och efterdyningarna till kommunistjakten i USA, maktspelet kring utvecklingen av Apolloraketen som bakgrund till den här familjens liv och leverne där en del händelser som var och en för sig tycks betydelselösa har oanade konsekvenser under lång tid och för många människor. Det sofistikerade sätt som en pedofil går tillväga för att snärja sina offer år synnerligen magstarkt. Läsvärd men lite mycket av allt fast igenkänningsfaktorn tidsmässigt är stor, obekant dock för mig var motsättningarna mellan Canada och USA som kommer fram när historien om 2:a världskriget kommer på tal.(Canada gjorde jobbet, USA tog åt sig äran är deras syn på saken) Geografiskt utspelar sig dramat till största delen på en flygbas i Canada.

Det var sköna dagar som gjorde gott i kropp och själ, kände att jag landade lite extra i tillvaron och att det behövdes. Det jag kallar kaoset hemma stressar mig alldeles för mycket och jag har inte hittat den konstruktiva lösningen än. Att inte helt kunna koppla av och känna ro är märkligt nog också handlingsförlamande, det är nästan meningslöst att överhuvud göra något så länge som jag bara ser olösta hinder framför mig. Vissa dagar känns som en liten lägenhet anpassad för min ensamma tillvaro skulle vara drömmen, där ingenting mer än det som behövs för ett drägligt liv finns och där jag har full kontroll på min omgivning. Är också rädd att den här stressen i längden t o m är hälsofarlig fast jag har nu försökt strukturera upp dagarna med regelbunden motion, promenader, gympa och gymträning, det visar sig dessvärre att min kondition är långt ifrån vad den varit. Men om det kan man ju säga att det kan bara bli bättre! Om en vecka startar dessutom en kurs i släktforskning som jag hoppas ska bli extra gas till mitt projekt som jag tänker driva den här vintern.

Och ikväll blir det att börja en ny bok från den stora kasse med böcker som jag fick i våras. Tusen tack Anna, det var en fantastisk gåva till stor glädje för mig. Att läsa är nödvändigt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar