Summa sidvisningar

fredag 2 oktober 2015

GOD MORGON

Sitter och tittar ut genom fönstren, ja där jag sitter har jag ett fönster som vätter norrut och det andra mot söder, och ser två olika himlar. Ljusare på norra sidan men i söder växer en mörkt blå skugga upp, månne vad den innehåller. Enligt dagens prognos halvklart men med kraftiga vindar och blåsten har redan börjat vad jag kan se.  Men etter värre är att detta tycks vara de sista soliga dagarna på ett tag, med redan tidig snö i fjälltrakterna och framöver betydligt lägre temperaturer i kustlandet. 

Då är det akut läge att ta de sista fönstren en omgång och göra lite mer utearbete medan tid är. Äppelträdet blir nog av med sina sista frukter nu i blåsten och i går kom min hjälpsamma granne och lastade traktorskopan med fyra säckar fallfrukt. I år har jag inte gjort en enda burk äppelmos, jag har konstaterat att åtgången är obetydlig och jag har fortfarande kvar en burk av fjolårets mos. Det är absolut inte gott längre och jag tror mig kunna köpa den lilla mängd jag gör av med. 

Dessvärre tycks det också vara dags att göra avslut för säsongen i stugan, åtminstone stänga av vattnet. Någon enstaka dag går ändå vara där om vädret är på topp, det går ju ha med vattendunkar, men i och med att dagarna blir kortare och kortare, faller det sig till slut naturligt att stänga dörren för gott till det våras igen.

En dag när energin tog över lite i överkant såg jag över komposthäckarna som står väl gömda i hörnet av tomten. komposten som fått vila i fred många år, såg både övervuxen och risig ut så jag skottade om hela alltet och i botten fann jag fin jord som kommer väl till pass när en gång vårarbetet kommer igång. Då ska häcken få sig en näringschock. Det ser frisk och fin ut redan  nu, efter total nedsågning förra sommaren fick den i år behålla tio centimeter mer och så blir det nästa år också. Så småningom ska den bli både högre och tätare är det tänkt. Nu går jag också och ältar frågan om total nedsågning av några buskar som verkar vilja ta över här men men min tvekan beror delvis på om de ska få stå kvar på sin plats även i fortsättningen och om inte, var ska i så fall deras nya plats bli. Man löser inte världsproblem på ett enda ögonblick så att säga. 

Det har väldigt god lust bli långbänk av mina beslut, ska jag eller ska jag inte ställer jag mot varann när det blir fråga om förändringar eller ska jag kalla det förbättringar kanske. Jag saknar verkligen ett bollplank i min närhet som jag kunde vända och vrida på saker och ting med, som kunde belysa mina funderingar från en annan synvinkel. Det är penibelt att när ett projekt gått i mål konstatera hur fel det blev! Det mesta hänger ofta upp sig på problemet snickarboa! Dessa stora maskiner som jag vill ha ut ur huset, det rör sig om ca 15 olika objekt, och det verkar omöjligt få kontakt med någon som kan ta sig an det hela och tiden bara går. Själv känner jag mig mer och mer stressad av att inte få respons från vidtalade personer.

Snart dags att göra sig klar för ett besök hos frissan men nu har jag under ett tag tappat så mycket hår så jag vet inte om hon får så mycket att klippa egentligen. Det är väl inte så att jag sliter mitt hår i bekymmer om framtiden men tanken kommer att det bland annat kan vara anledning till att det händer. Nu har jag ändå köpt Silicea som ska hjälpa håret att växa tillbaka så får väl se framåt jul om jag fått nya pigga strån på skalpen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar