Summa sidvisningar

tisdag 8 september 2015

KORS I TAKET





Uthålliga margueriter



Återanpassningen till andra, normala eller vad man nu ska kalla det-rutiner går inte riktigt så bra, dragningen till havet är stark och när vädret fortsätter vara vackert och helgen närmar sig då går det inte stå emot längre. Efter att nödvändig tvätt och lika nödvändig gräsklippning avklarats så drog jag iväg på fredag efter lunch neråt stugan till, tog vägen förbi Lövånger för en del inköp och landade så småningom i paradiset vid havet. Under dagarna som gått hade temperaturen i stan varit nere på 1,9 grader, plus givetvis och när jag kollade termometern i stugan hade den också stannat på samma låga gradtal en natt.  Det var egentligen förvånande eftersom man brukar kunna räkna med effekten av det varma vattnet, men icke. Men jag kunde ändå en morgon ta morgonkaffet utomhus vid solväggen!
Äntligen på plats ståtlig och fin med ny vimpel

Det var även en annan sak som jag längtade att få se där, nämligen flaggstången som kommit på plats efter en mycket, mycket lång väntan. Den 24 april 2014 hade vi bestämt att ersätta den gamla flaggstången som under den då gångna vinter fallit för en kraftig storm och den 23 maj samma år beställde jag den. Montering den 3 september 2015, under tiden hade en kontinuerlig konversation pågått både telefonledes och vid personliga besök men det heter ju att den som väntar på något gott aldrig kan vänta för länge. 

Sämre gick det när jag skulle elda på fredagskvällen, veden var för sur och plötsligt tyckte jag det verkade som om luften blev lite tjockare. Det var rök och stugdörren åkte upp på vid gavel samtidigt som jag öppnade loftfönstret och fick korsdrag. Lila fick sig en extra stund utomhus också men till sist blev sikten klar så att säga och eldningen avslutades med att jag lade på en omgång torrare ved. 

Utomhus fortsätter jag röja vide på stranden bland stenarna och nu återstår bara en liten bit att röja plus att samla ihop allt ris till den växande högen som senare under hösten förhoppningsvis går att elda upp. Jag njuter faktiskt av att rensa upp stranden och att se resultatet, en liten gen i mitt inre är uppenbarligen inställd på att hålla omgivningen välvårdad. Klart jag ställer upp på det!

På lördag när jag var in i stugan för att dricka vatten plingade det till i telefonen och ett SMS kallade till grillfest med jaktlaget och oförberedd som jag var fick jag tänka till hur jag skulle fixa det. Men men kära moder hade ett uttryck som hon tog till när nåt skulle klaras av, nämligen att allt går göra bara man vill. Sagt och gjort, jag sms-ade till baka och tackade ja. Iklädd alla kläder jag hade att tillgå, det var nog bara morgonrocken jag lämnade kvar, och åkte iväg. Men jag måste ända säga att inte ska man vara utan mat efter klockan fem en lördagkväll i Lövånger, samhällets mataffär stänger nämligen då och nödlösningen är OK. Det hade tydligen många upptäckt denna dag för där fanns i princip bara falukorv och två enkilosbitar parisergrill. Jag som aldrig eller åtminstone ytterst sällan köper korv fick nu krypa till korset, en klump parisergrill inhandlades, för övrigt för allra första gången i mitt liv. Sallad hade jag tursamt gjort iordning hemma men någon geggig dressing fick jag vara utan. Men .... till korvens försvar kan jag tillstå att grillad var den helt OK. Det var en mycket trevlig tillställning men jag bröt upp tidigt eftersom jag inte så gärna vill köra bil när skymningen fallit, allra helst inte i älgjaktstider. 

I mina planer ingick att jag skulle dra mig hemöver igen på måndag men det är verkligen svårt att komma iväg därifrån så det blev eftermiddag innan jag gav mig av. Efter vägen satt en jägare på pass och jag stannade och fick lite aktuell information om läget som inte alls lät så förtvivlat, två kalvar var fällda och ett eftersök pågick. Tidigt på morgonen hade jag också hört skott vid ett par tillfällen som poängterade vad som pågår i skogen dessa dagar. 

Nu kvittrar signalen från min spis och talar om för mig att kitteln med fisksoppa är klar så då får även detta inlägg anses klart. Det blir intressant känna hur testet av soppan utfaller, det blev lite tokigt med ingredienserna, lite fisk och mycket grönsaker nämligen så kanske benämningen inte är helt korrekt heller. Livet är ju också fyllt av överraskningar så det är bara att ta det hela som det kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar