Summa sidvisningar

onsdag 23 september 2015

NÄR REGNET KOM.........


........ åkte jag hem från stugan, redan vid 10-tiden. Jag hade min vana trogen varit uppe med tuppen och fick då vara med om ett sagolikt skådespel vid soluppgången.






 


Det varade blott 10-15 minuter sen tog dagsljuset över och från och med idag under kortare och kortare del av dagen. Och om tre månader är vi nästanhelt utan dagsljus men-------------så vänder det och man börjar leva upp igen. 

I måndags såg väderprognosen lovande ut och jag bestämde snabbt en spontanutflykt till stugan för lite höstarbete. varmt och skönt ute, över 15 grader, fast inomhus en grad svalare.





Det blev till att tända en brasa i kaminen, något arbete blev det inte tal om utan jag höll mig inomhus, lagade lite mat, värmen steg  och jag bara njöt av tillvaron. Igår blev det som vanligt en tidig morgon och redan före klockan åtta hade jag börjat tömma blomkrukorna. Sen fortsatte jag städarbetet hela dagen och efter lunchen var det nästan stiltje och bra vindriktning.



 



Jag tog mod till mig och tände på, det var rishögen på stranden som jag satte fyr på och det brann friskt så snart var den ett minne blott. 

Men man har ju något begränsad ork eller är det månne uthållighet? Vad än det nu berodde på så var jag tvungen lämna lite skräp kvar, jag satte mig på en bänk och tittade på elden i stället!

Jag har en egen strategi när jag vill åstadkomma lite extra, det vill säga först bestämmer jag vad som kan vara rimligt att göra, sen delar jag upp det i små beting med lämpliga vilopauser emellan och då funkar det utomordentligt bra. När jag avslutade dagens  uppgift var gräsmattan klippt, en del större växter i rabatterna nerklippta och bortkärrade

och utemöblerna magasinerade. En bra dag med bra resultat. 


                                                     Överlevarna som fick vara kvar ett tag till:






















Blomningen snart över men den har varit riklig och gett god utdelning , 10 st inköpta för 27 kronor!!!
Här under den gamla alen ligger kompostlimpan täckt av sista gräsklippet

Lila ville ju också vara ute i det sköna vädret men inte vet jag om det var elden eller något annat som skrämde men plötsligt fick jag sen en tom kattsele



och katten som lugnt promenerade iväg. Fastän jag vet hur lönlöst det är så försökte jag genskjuta henne men hon hade bestämt en annan riktning på sin upptäcktsfärd. Den här gamla damen har aldrig gått locka på, hon är totalt koncentrerad på att gå sin väg så jag provade ett nytt knep och sida vid sida vandrade vi efter vägen. Jag följde försiktigt med dit hon gick men när hon stannade upp en minut slog jag snabb som en kobra till och hon satt fast i mitt grepp. Under protest fick hon finna sig i att vi vände hem igen men hon var störd över det misslyckade utbrytningsförsöket och gnällde gällt på mig hela kvällen. 

Varför får jag inte gå ut?


















Jag protesterar!


  





















Jag stannade kvar och sov över fast jag hade gjort klart det jag föresatt mig, och hade en skön morgon innan hemfärden. Regnet kom smygande väldigt sakta, jag såg att det utfärdats en klass 1-varning för bl a Norra Kvarken och Bottenviken på grund av stora regnmängder och kraftig vind hela 16 m/s. En av mina drömmar är att få uppleva en riktig höststorm där ute, med skräckblandad förtjusning skulle jag tro. Fast jag vet en man som berättade hur mäktigt det kunde vara, hur han njöt av att då få vara i sin stuga,  elda och ha varmt och skönt inne och på nära håll uppleva vädrets makter. 

När jag kom hem möttes jag ett utkylt hus, jag har faktiskt inte haft någon värme på hittills, som allra första åtgärd slog jag på värmen men det tar sin tid att få varmt så nu sitter jag här ordentligt påklädd, har druckit hett te och lyssnat på regnet som faller. Lila har dragit sig tillbaka till sin säng uppe på värmecentralen och inte på minsta sätt begärt att få gå ut till sitt favoritställe, inglasningen.

Nu återstår bara en fråga: Vad blir det för mat? Pannkaka med ajvar relish och getost eller soppa, jag lutar nog åt en värmande soppa i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar