Summa sidvisningar

fredag 3 april 2015

LÅÅÅÅNG FREDAG

GLAD PÅSK
...och Långfredag, bägge skrivningarna stämmer eftersom jag denna morgon vaknade långt innan alla begrepp som uppe med tuppen, svinottan och vargtimmen, inte ens katten var vaken utan snusade stilla, stilla vid mitt huvud. Eftersom det definitivt inte var läge att stiga upp så fördrev jag tiden med att läsa lite i de två böcker för följde med mig hem i onsdags när jag handlade. När jag passerade bokbordet på MAXI skyltades 50% på reapriset och jag tog en sväng förbi där, mest i hopp om att hitta Gatukatten Bob. När reakatalogerna kom bestämde jag att köpa både den plus efterföljaren Mitt liv med Bob. Tyvärr blev det bara den senare jag fick tag i men jag går ändå och sneglar om inte första boken ska flyta upp någonstans. Jag har under flera decennier köpt kattböcker på bokrean men det har varit tunt utbud de senaste åren. För något år sen fick jag kommentaren: Men Majbritt har du en hel bokhylla med kattböcker? det stämmer såtillvida att det kan väl röra sig om EN HYLLMETER.

Nå Bob fanns inte men jag fick ögonen på Jonas Gardells bok med Twitterinlägg och Micke Leijnegards 68:orna. Gardell är alltid Gardell och underfundig och den andra boken är ett tidsdokument som nästan spänner över hela mitt vuxna liv (bara liten överdrift!) Igenkänningsfaktorn är i alla fall 100 %-ig och av de tolv personer han valt att skildra så år det bara Sköld Peter Matthis , Clarté som han representerade  känns mer bekant, och i viss mån Gunilla Thorgren som jag inte har några speciella minnen av. De flesta syns och hörs ju fortfarande sporadiskt i både ruta och press. Att sen Micke något år bodde på samma bostadsområde som jag känner jag till och när jag gick en kortkurs på en folkhögskola fanns hans föräldrar med där. Pappan som med en viss humor  gjorde en tekanna på keramiken i form av en sittande hund där pipen var huvudet med öppet gap och dessutom jag undgår inte att känna igen mammans drag när jag ser Micke på TVn. 

Så småningom när katten vaknat och både trampat och buffat en stund gick jag upp till en tidig frukost. Jag har senaste veckan varannandags promenerat så det fick bli en timmesvandring som var riktigt skön. Anledningen till att jag fuskat med promenerande är det sömnadsprojekt som jag dragit igång och som jag med viss möda till slut fick färdigt. Stolssitsarna! Det var tråkigt, enahanda och till slut fick jag lov ta tag i den s k kragen. Men jag säger bara upprepa alla detaljer sex gånger med kravet att det skulle se bra ut i slutändan det frestar på! Min självkännedom säger mig också att när jag blir trött eller utled börjar jag slarva vilket jag sen inte tolererar utan måste göra om. Och det ville jag undvika så då gällde det att sluta i tid men när knytbanden skulle sys, tillhopa 18 meter, fick maskinen gå som en Ferrari, full gas alltså! I onsdags blev jag till slut färdig med allt och stolarna fick sin nya klädsel som blev till full belåtenhet. Hurra!!!!


Återvinning
I den lågprisaffär där jag fann lämpligt material till själva sittdynorna såldes innerkuddar för 30 kr st och när jag kompletteringsköpte kostade bara 20 kr, ett synnerligen lämpligt pris. Det som kanske delvis berodde på att innehållet/fyllningen verkade vara återvunnen från vad som tycktes varit tunna täcken. Jag skräddade om kuddarna till sitsdynor och återvann på nytt innehållet, så mycket mer omtänksam går inte vara. Själva tillverkningen av produkten var säkert ändå till en början inte helt miljövänlig.





Allt har sin början

En bit på väg
Första provningen


Slutresultat

Till soptunnnan

Så kan jag till sist sätta punkt för det här mycket länge planerade projektet och gå vidare till något annat. Det är faktiskt riktigt inspirerande nu att göra förändringar  här hemma som också gör hemmet till mitt hem. Det är inte till någon del hypermodernt, vilket inte heller är mitt mål utan för mig är mer viktigt att jag känner mig tillfreds med det jag omger mig av, att det finns en harmoni i färg och form, en balans med andra ord som tilltalar mig, det ger mig trygghet och lugn, kanske till och med lycka, vilken innebörd som nu kan döljas i detta ord. Det kanske till syvende och sist är och förblir mycket subjektivt.


Den höll ända fram till påsk!

Undrar bara hur länge jag håller ikväll, vill ju se både Let's Dance och Tusen bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar