Summa sidvisningar

söndag 19 april 2015

VÅRSÖNDAG



 Ja visserligen ser jag bara snö när jag tittar ut genom fönstret mot söder men på norra sidan syns grannens nästan helt snöfria tomt så man kan väl förhoppningsvis säga att något är på gång, våren alltså. Men med tanke på att den månad som nu kommer alltid är minst 30 dagar för kort så är det säkrast att börja städa det som går utomhus, bland annat bort med allt grus som ligger på garageuppfarten. Numera finns inte sand (tror jag) utan det är någon form av krossgrus man "sandar" med. om det fungerar bättre än sand är tveksamt, det är åtminstone inte kul att det följer med in och gatan ser mer ut som en grusväg just nu. Antagligen kan det vara billigare än sand och den tillgången är väl dessutom begränsad så man får väl leva med grusningen. 

Jag har dröjt med att skriva här på ett tag, delvis beroende på att jag har pysslat med andra saker. För det första hade jag ett syprojekt kvar att göra och eftersom tyget var inköpt och planeringen klar ville jag fullfölja det jag tänkt. I går gjorde jag till sist allt klart och symaskinen ska nu få vila ett tag, inga fler projekt planeras nu heller. Soffa, gungstol och stolen vid datorn har fått nya överdrag, dynor och kuddar, rummet är numera fyllt av ugglor! Det blev mer sammanhängande och en hel del ljusare.




 




















Den andra anledningen till uppehållet, en liten överdrift men ändå, det tål att tänka på! Senaste inlägget fick ju bli sprunget ur Lilas mun och det blev också det mest lästa inlägget på den här bloggen någonsin. Dessutom så mycket uppskattning i form av både skriftliga och muntliga kommentarer och det har varit väldigt uppmuntrande faktiskt men ställer också krav på mitt skrivande. Kanske borde jag försöka den varianten vid flera tillfällen, det var lättare att skriva i den formen samtidigt som jag inte tycker mig ha något speciellt att skriva om ur min egen fatabur, är knappast särskilt rolig och har inte heller sådana ambitioner. Framtiden får ge mig form och inriktning, det är ju en glädje i sig att skriva fast innehållet också har viss betydelse. Var hittar jag det frågar jag mig oroligt?

Det finns ytterligare en anledning till att bloggen fått stå tillbaka, nämligen hushållsarbete! Ännu mera palt har kokats och dessutom bakade jag åtta mastiga limpor. Jag förberedde paltkalas både onsdag lunch och torsdag middag. Det funkade jättebra och det var så roligt att återigen ha gäster hemma här och ännu roligare med nöjda gäster som berömde måltiden, mer kan man ju inte önska åt det hållet. 

Men min kära gamla lilla Lila orkade nog inte med allt ståhej. Under onsdagen lunch deltog hon liggande på den tomma stolen vid bordet men det slutade med att hon helt uttröttad sov hela torsdagen! Åt sin frukost som vanligt och drog sig sen tillbaka till sängen och låg inkrupen under duntäcket.

Stör ej!


Fram på eftermiddagen kom hon upp, slukade lite mat och sedan snabbt tillbaka till sitt bo i sängen och där låg hon hela tiden middagsgästerna var här. Dessutom tog hon sig ton och sa tydligt ifrån att hon ville var i fred! Hennes beteende (att hon låg hela dagen) oroade mig en aning,  kunde hon möjligen vara sjuk eller nåt sådant, men dagen efter och hela tiden därefter det har hon betett sig som vanligt. Gammkatta?!!


Nu till en annan vardagssyssla som fått stå tillbaka, tvättmaskinen står väntande på att få fyllas. Jag har faktiskt sen ett tag tillbaka också försökt strukturera upp veckorna och ge de nödvändiga och tråkiga städ-, tvätt- och andra evighetsarbeten egna dagar att utföras på. Det underlättar men då gäller också att gumman disciplinerar sig och det tycks vara dags att tänka på det även om söndagsmorgonen egentligen ska vara fri från arbete. Det tar sin tid att att få gamla hundar att sitta men det ska gå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar