Summa sidvisningar

söndag 4 maj 2014

KALL MAJBÖRJAN





Väl medveten om att vädret går det prata och skriva om i all oändlighet och att det  fortfarande är helt omöjligt att tala det tillrätta och det enda som gäller  är det sk lägesgillandet och kläder efter väder. Trots det har jag varit genomfrusen flera dagar i sträck efter att under några varma sköna, riktigt vårvarma dagar drabbats av någon form av hybris, skruvat ner värmen inomhus och inte ändrat på detta när vädret blev svalare. Småningom insåg jag att det hjälper att höja värmen igen men det tar sin tid innan den stiger igen och då var det dubbla sockar och storkofta som kom väl till pass. 











Tidigt i morse när jag drog upp för mitt sovrumsfönster var gräsmattan vit av snö och termometern visade på minus, snön försvann ju ganska fort men kylan stannar kvar och prognosen visar på högst plus fem grader under dagen.










Lite googlande för att eventuellt finna någon tröst i eländet gav egentligen bara ett enda råd nämligen att ge sig till tåls och ett eftersträva sommarvärme under maj månad är heller inte att rekommendera och visst, det kan bara bli bättre.


"Är majus kall så blir det en varm och fruktbar sommar".



Maj enligt Bondepraktikan – orginalillustration av Carl Larsson
Maj månad i Carl Larssons version
.

3/5 Vänta aldrig något gott väder förrän korsmässelkölden har kommit ner


Korsmässa kallades, fram till 1901, två dagar i den svenska almanackan. Den 3 maj firade man ”det heliga korsets återfinnande” enligt en legend och den 14 september det heliga korsets upphöjelse”, d. v. s. minnet av att kejsar Herakleios år 628 återerövrade korset från perserna och på nytt reste det på Golgata.
Båda korsdagarna härleder sig till fromma legender och var helgdagar tills en helgdagsreduktion gjordes 1571. Korsmässorna var viktiga dagar i det gamla bondesamhället. Mycket skrock anslöt också, som att under korsmässan den 14 september ansågs svalorna fara iväg och potatisen borde tas upp ur marken. I Halland hette det att alla grindar och dammar skulle öppnas (Vikipedia)


Min egen gårdsstädning  kom av sig eftersom kraftig blåst och nederbörd satte käppar i hjulet, däremot har jag haft besök av den som ska hjälpa mig att snygga upp tomten. Jag får vänta ännu ett tag innan det går att börja det arbetet, tjälen ligger fortfarande och marken är mjuk och fuktig, men vi kom överens om vad som i första hand borde göras. Det blir faktiskt spännande att se hur resultatet blir, kanske kan det bli en fortsättning i framtiden.

Igår tog jag återigen mod till mig och gjorde en sväng med bilen, det känns inte alls oävet men jag känner en viss osäkerhet som troligen bara botas med mer bilkörning. Eftersom det är en automatväxlad bil famlar jag en del med växlelspaken men den ovanan går nog över. Hade nästan tänkt mig en längre tur idag men lusten till utflykt infinner sig inte. 

Jag köpte äntligen  penséer som jag alltid brukar ha satt innan 1 maj men i år blev det försenat, men det är ju så roligt att ha något blommande vid entrén. 



Där ska jag också placera den lilla cafégrupp jag passade på att dra med mig hem. Jag ser fram emot soliga mornar när jag kan ta kaffekoppen med mig ut och njuta av både sol och värme. 

Har förpassat en del vinterkläder upp på vinden men INTE tagit ner några sommarditon, den sedvanliga garderobsrensningen får anstå ett tag, misstänker också att det blir sorgligt och tungt att sortera bort vissa delar. Kan jag kalla mig verklighetsexekutor möjligen, åtminstone känns sysslan så kall och okänslig.För att inte hela det här inlägget ska kännas alltför vemodigt och dystert kan jag ju tänka på och skriva om vilken fantastisk musikkväll TVn bjöd på i går kväll. Från klockan 19.00 och tre timmar framåt, först mannen med den röda Yamahan, Nisse Landgren, både intervjuv/dokumentär och sedan Nils Landgren funk unit. Vilsamt och lysande, och som om inte det var nog kom en timme med trumpetaren Jan Allan. SVT2 bjuder stort på lördagskvällarna.

Har förresten nyss hört årets första gräsklippare, troligen körde grannen mossrivaren för nåt gräs att klippa finns då inte tillstymmelse till. Dessutom så nu är tiden inne för en enkel lunch, kokt skinka, legymsallad och stekt potatis sen får jag se om det inte kan bli någon form av laxanrättning till middag. Överlevnaden är säkrad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar