Summa sidvisningar

tisdag 14 maj 2019

PLANLÖS DAG

Vårälskad, sommaravskydd



Ja, vad ska jag hitta på nu, har inte en enda vettig tanke hur min dag ska gestalta sig och för att hitta fram till något chansar jag på att en stund vid  tangentbordet ska ge mig en  fingervisning. En liten överdrift måhända, först naturligtvis en morgonpromenad men å andra sidan tycker jag att det tillhör den naturliga dagsrutinen, lika självklar som att stiga upp!

...bland sten och grus
Plötsligt fanns den där, maskrosen som frodas...




Och eftersom jag går upp väldigt tidigt och tar väldigt lång frukost så blir min morgon väldigt lång och skön. Väl förberedd för den nya dag som ligger framför.


Om nu den så kallade sanningen ska fram så har jag inte heller någon självklar idé  om vad jag ska fästa på papperet heller, eller vad säger man när man skriver på datorn? Fästa på skärmen hörs inte särskilt naturligt och skicka ut i rymden känns ju som att direkt kasta i skräpkorgen. Kanske det bara får kallas knappa in, spelar ingen roll vilket, jag gör ett försök.

Dagarna som gått efter senaste inlägget har fortsatt som tidigare vecka, det vill säga fortsatt städning/sortering för bättre  ordning och reda. Tyvärr så blev mycket i samband med flytten ett försök att få undan allt ur min åsyn genom att stuva in det mesta helt ostrukturerat i lådor, skåp, hyllor, alla gömställen utnyttjades. En direkt följd av det blev en nästan total oreda och en hel del fann jag inte om jag eventuellt kom på att jag behövde något speciellt. Nu innebär min städning att jag systematiskt går igenom dessa gömställen och känner mig nöjd med allt jag får gjort. Plus att kläder som använts under vintern tvättas, vädras och hängs/läggs bort klart för användning nästa säsong. 

Sommarkläderna är nu strukna och inhängda i garderoben   Överraskande nog  fann jag nämligen   förra sommarens kläder  både tvättade och undanlagda i kartonger.  


Som tack för gott samarbete belönades strykbrädan med ny klädsel

Jag tycker ju när jag tänker efter att det enda som blev använt då var shorts och linnen, sommaren var som bekant mycket varm och jag var svettig hela tiden under sommaren tillika ordentligt nedsmutsad efter uistädningen av huset. Den  förfärliga vindsröjningen inte att tala om. Det var hett under takåsarna.

Mina regelbundna veckoaktiviteter pågår fortfarande och de avslutande träffarna för säsongen kommer slag i slag nu. Gympan avslutades för ett par veckor sedan och sista stickcaféet var i onsdags, nu återstår bara en sista träff då vi går ut och äter tillsammans. Promenadgruppen fortsätter åtminstone ett par veckor till och sen 'sköter vi oss själva' det vill säga de som känner för att gå i sällskap kan alltid samlas för spontan promenad. 

Promenadgruppen träffas ju varje tisdag morgon och första tisdagen i varje månad byter vi ut vårt vanliga lunchställe, Café Benjamin i Morö Backe kyrka till andra matställen. Vi försöker hitta olika från gång  till gång så vi får både variation och en liten hum om vad som erbjuds inom gångavstånd. För min del blev det dessutom ännu en utelunch den här veckan då vi var några vänner som i efterskott firade en kompis som fyllt år. Jag promenerade vägen dit, Nordanå Bar och Café, och det blev en trevlig stund med mat och prat varvat med goda skratt. Oskattbart med goda vänner.

Återkommande inför varje sommar är att olika föreningar ordnar utflykter/dagsresor med buss och hittills har jag anmält mig till en heldagsutflykt till södra länsdelarna. Det blir roligt eftersom jag bara känner till ortsnamnen dit vi ska åka, inte alls någonting om de olika ställen som ska besökas. Troligen kommer jag också att åka med en tur som går av stapeln i början av juni månad, den gången norrut till bl a Böle Garveri och Storforsen.

Förhoppningsvis kan jag få terrassen rengjord under kommande vecka, men nu tycks vädertjänsten bestämt sig för regn ett par dagar så har jag otur blir det uppskjutet efter som det behöver torka upp innan rengöringen kan ske. Jag ser också fram emot att få hjälp med  tapetsering av en fondvägg, efter lång beslutsvånda hämtade jag hem tapeter igår och nu känns det som det brinner, vill ha upp den genast! Man kan ju tycka att jag drar ut på tiden i onödan men det känns som jag inte varit i fas med tiden förrän nu för att ta vissa beslut. 

Väderprognosen för idag ser inte särskilt lovande ut, det är jämngrå himmel utan tillstymmelse till sollucka men det lovas ändå en liten solglimt under eftermiddagen och med tio plusgrader är det ändå helt OK promenadväder allra helst som den blöta asfalten från tidig morgon nu helt torkat upp. 
När jag är tillbaka efter stavgången som det blir, återstår dagen helt ointecknad och öppen för vad än som kan komma för mig.

----------

Tyvärr blev det ett långt avbrott innan den här drapan gick att publicera, det strulade med överföringen av fotona ända till idag, tisdag. 

Vad som hänt efter lördag morgon när detta skrevs är följande: under promenaden bestämde jag mig för att kolla om det fanns ledig tid i tvättstugan och det visade sig att ingen bokat tid förrän sent på kvällen så det blev tvättdag för mig. Jag lyckades plocka ihop en hel del att stoppa i maskinerna. Skönt få det gjort också, återstående strykning fick anstå till dagen efter. Det passade också mycket bra med tanke på regnvädret som drog in.  

Resterande tid gick mycket bra att fylla, med vad tror ni? Jo, naturligtvis fortsatt städning, igår stod badrummet på tur för en för en grundlig rengöring. Det hörs väl nästintill maniskt med detta eviga städande men det är på sätt och vis efterdyningarna till flyttningen. Som jag tidigare antytt så kunde jag inte fixa allt då, det primära var att få det som hör ihop med mat och hygien att fungera, resten fick komma i andra hand. 

Det är fortfarande en pågående process som drar ut på tiden, delvis beroende av att det tagit mycket djupt på både kraft och energi för mig, men jag har målet klart för mig och strävar envetet dit. Jag blir trött men unnar mig både vila och avkoppling, främst med handarbete/stickning på kvällarna fast det händer både nu och då att jag slumrar från sticknålarna. 

I morgon får jag hjälp med terrassrengöringen och till veckan kommer en som tapetserar fondväggen. Det är också uppnådda delmål och nu snart blir dagens promenad med gågruppen, till stor glädje i solen som kommit tillbaka.  Kanske kommer också värmen nu, dags att sommaren gör sitt intåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar