Summa sidvisningar

söndag 19 maj 2019

UTFLYKTEN FORTSÄTTER




Ingen morgonpromenad på lördagen,  bestämde mig istället för att gå ner till stan och PMU = Pingstkyrkans loppis som det var bra länge sen jag tittade in hos. Mina senaste besök där var under förra sommaren när jag levererade en hel del överblivna tillhörigheter, Stora och fina lokaler, mycket välordnat plus en caféhörna. Jag passade på att kombinera fika och lunch eftersom tiden var inne för mat och det sög i magen efter promenaden som tog ganska exakt en timme inkl väntan vid nedfällda bommar på Lasarettsvägen. Det blev en köttbullsmacka, en gokaka och kaffe, allt för det facila priset 50 kronor! 

Vandrade runt en bra stund utan att hitta något jag inte visste mig behöva  men för att åtminstone ha något med mig därifrån blev det ett par böcker Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam och en kattbok! Historiska katter av Erik Fichtelius. Lägger in bilden mest för det vackra omslagets skull, har ännu inte  läst annat än innehållsförteckningen,



Rena sommarvädret, jag var lite för varmt klädd och tog bussen hem. Väl åter på plats kände jag att det passade bättre med solliv och shorts för en siesta på terrassen. Men ..... jag har inte tålamod att bara sitta solandes, mer än en timme stod jag inte ut.

Eftersom jag i förra inlägget utfäste en fortsättning av utflykten ska jag uppehålla mig och er mina kära läsare med det återstående besöken . Det blev lunchdags och kosan ställdes till Åbrånets Limousin, Gårdsbutik & Café i Hörnsjö. www.facebook.com/abranetslimousin/ 



         Stället låg mycket vackert till i ett kuperat landskap och tätt intill den slingrande Hörneån.

Den enkla entren döljer en överraskning





















Kakan som serverades till kaffet var det vinnande bidraget för fyra år sedan i en kaktävling som anordnats i orten och supergod.

De har egen köttproduktion, nötdjur av rasen Limousine,  och allt av djuren tas om hand och förädlas på gården.                                                                                                                                                                                                                                                  
En Limousine

Odlingarna redan startade
  
Plats  fanns för prydnad i väntan på odling


Odlar också grönsaker plus att annat från naturen tas omhand . Caféet är egentligen en fullständig restaurang och vi serverades en obeskrivligt smaklig lunch.Om jag verkar överentusiastisk så beror det på att jag inte nog kan beskriva upplevelsen!


 






Allt andades proffsighet ut i fingerspetsarna, maten presenterades in i minsta detalj och ägarinnan Roma Vilma gav intryck av att vara mycket kunnig, påläst och framför allt intresserad av att utveckla och servera mat av yttersta kvalitet. Hon kommer ursprungligen från Polen, har bott där i ca 20 år och talar en i det närmaste felfri svenska. 

Odlat endast  'til lyst'


Det fanns nån med i gänget som ätit julbord där och de var lyriska, sas vara svårt att överträffa . Har redan bestämt att åka med på den resan då julbordet ingår.

I gårdsbutiken såldes egna produkter, jag köpte med mig en liten bit torkat kött och en knäckpinne som höll mig vid liv en lång stund på vägen till nästa stopp. Överallt i anläggningen tycktes dessutom en fullkomligt pedantisk ordning råda, kaffekopparna i porslinsskåpet stod uppställda i riktig paradordning. Besöket var enligt min uppfattning resan absoluta höjdpunkt. 

Gårdvaren tog farväl

Maria Lundström, bildkonstnär, i Kråken, Gräsmyr, var målet för nästa besök.  www.mariajelundstrom.se .
Det blev också en intressant bekantskap, hennes måleri är färgstarkt och i vissa delar humoristiskt. I hennes produktion ingår förutom tavlor och bild, även tygtryck och möbeldekoration.


 
Ett litet kort (med katter) inköptes med tanke på  att det ska få glädja någon jag tycker om. Ett annat minne därifrån var den absoluta tystnad och stillhet som fanns där utomhus, kanske konstnärens livselixir.

















Om inte en lång dags färd mot natt så åtminstone dags för dagens sista anhalt, Öre Gårdsbageri, där vi fick eftermiddagsfika, en rejält tilltagen vinbärskaka med vispgrädde.


 
Ägarinnan Sara Werner var nybliven mor och bar sin 7-veckors son intill kroppen i bärsele. Det var första besöket hon tog emot efter födelsen och hade inte kommit upp i produktion tillräckligt för att kunna sälja sitt surdegsbröd www.facebook.com/oregardsbager.



Efter det besöket vände bussen norrut
för hemresan som gick helt problemfritt och jag kan väl tillstå att det var skönt att med det entoniga motorljudet som bakgrund bara slappa och tänka över alla intryck dagen fört med sig. Jag var hemma igen ganska precis 12 timmar efter jag låste dörren på morgonen och kände mig så möjd med dagen om än något trött.




Och tillbaka till nutiden igen så började den här söndagen som söndagarna i mitt liv oftast gör och direkt efter Söndagsintervjun gick jag ut på söndagspromenaden. Först gick jag förbi graven och vattnade penséerna som har klarat både minusgrader och snöfall utan minsta skada och rådjuren har inte heller försett sig, men nu hittar de säkert bättre godsaker ute i skogen.Ett underbart väder, sol.. värme, fågelkvitter och lövträden i sitt skiraste gröna flor. Så mycket mer kan man nog inte begära och jag var ute hela två timmar då jag hade avverkat drygt sju kilometer. Att sen kunna se fram emot ett kaffekalas - födelsedagsbjudning var kronan på verket för dagen, Dessutom ringde den som ska sätta upp tapeten och meddelade att han kommer under morgondagen så nu rullar det på.

Nu kanske jag till och med ska satsa på att se morden i Midsomer fast det är nog dömt att misslyckas, det brukar försvinna alltför många väsentliga minuter för att jag ska förstå vad allt handlar om.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar