Summa sidvisningar

lördag 18 maj 2019

DAGAR FYLLDA AV JOBB OCH NÖJE


                                   



På väg mot okända mål


Efter ett par intensiva dagar känns det på sin plats att ta det lite lugnt vid datorn - men bara en kort  stund, jag har lite mer att ta mig för också, alltså jag har även idag en plan. Dagens start är avklarad helt enligt schemat så att säga. Sängkläderna ute för vädring och själv har jag vädrat lungorna genom en snabb promenad ca 5 km och som kan kräva en stunds stillasittande.


Men till att börja med, i onsdags fick jag hjälp med terrassrengöringen och det tog hela dagen i anspråk. Jag hjälpte till så mycket jag kunde,  det blev bortåt 8 timmars jobb och var en väldigt behövlig åtgärd. Det var säkert flera tiotals års skräp under plattorna som ligger ovanpå cementen och på ungefär hälften av ytan  hade mossan växt tjockt och tätt. Två sopsäckar fylldes men det blev fantastiskt fräscht efteråt, mycket nödvändigt och till stor glädje när det var gjort. Jag överraskade medhjälparen, han tyckte att jag jobbat oväntat bra och jag kunde bara glatt tacka för det. Vi resonerade lite om hur man kan förhålla sig till arbetsuppgifter och min tanke är att en välgrundad  rimlig målbild och uthållighet att genomföra den är det absolut väsentligaste och ger resultat. 

Insatsen krävde en stunds vila på soffan och sen var det dags fräscha upp sig  för middag tillsammans med kompisarna  i stickcaféet. Jag var fortfarande trött och lite medtagen efter den dryga  arbetsinsatsen men sammankomsten  var en välbehövlig lön för mödan. Mycket prat och trivsam samvaro tillika gott käk på Pairats Thaimat. Fortsättningen av kvällen bara slappt soffhäng inför morgondagen då det var dags för en planerad utflykt med buss.


Jag åkte iväg redan före klockan sju till bussens avgångsplats där jag var i mycket god tid och jag promenerade runt på området omkring Folkparken i soligt och behagligt väder .







 Det blev 35 deltagare i gruppen och starten gick mot första resmålet  söder om Umeå där vi besökte Sörböle Gård och Gårdsbutik.





Ägarinnan tog emot och hälsade välkommen och efter bussfika kunde vi se oss omkring och bekanta oss med  gårdens verksamhet. Ett 50-tal höns plus någr
a tuppar spatserade runt på gårdsplan, 







Hundgårdens hundar skällde och den lilla 9-veckorsvalpen charmade alla. I en hage längst bort fanns fåren som var grundbulten i produktionen.  Ägarinnan hade ullprodukter från egen tillverkning, hon var mest intresserad av tovning men hade egenspunnet garn av olika kavalitéer, beredda skinn



och en del livsmedel bl a olika sorter korv. Hönsen var alla av gamla raser och äggen fanns till salu. En förpackning lammkorv, Salsicca med örter fick följa med därifrån.


Olle jobbar ..........
och vilar ut efter arbetspasset

Visningen där avslutades med en liten uppvisning av vallning, en av gårdens hundar, en Border Collie vid namn Olle visade att han kunde hålla ihop flocken väl.

Fick också berättat om de stränga kraven på certifikat  och avel av vallningshundar, 






Efter det besöket gick resan vidare till nästa resmål, Pjöller Design i Håknäs, med luffarslöjd som specialitet men det fanns även lite annat, keramik, textil och tennarband. Inhandlade ett sk trasselhjärta  i mässing.





   

 Efter det besöket var det dags för nästa mål, den gamla butiken i Örsbäck som i sin reklam pesenterade sig med design från nu och form från förr, med andra ord  slags uppdaterad loppisbutik med mer stuk av en mycket välordnad visningslokal.



Porslin, klassisk Svensk  design, textil, ekologiskt bröd, marmelader och skönhetsmedel fanns i utbudet av varor.

Tidstabellen för resan hölls och det bar snart iväg till nästa mål som jag dock tänker berätta om i ett kommande inlägg. Alla platser som både hittills besökts såväl som de kommande var helt nya/okända platser för mig så bara det var spännande.                                            

Vi följde en rutt som kallas Formstråket, www.formstraket.se  vilket är en sammanslutning av olika hantverkare, konstnärer och jag kan väl kalla övriga för matkreatörer i omgivningarna söder om Umeå och  Nordmaling. Gemensamt för alla är den entusiasm som de besjälas av och också den i stort sett höga klass de hade i sina verksamheter. 

I går kväll när jag kom hem blev det bara en macka till en kopp te framför teven. Jag var intresserad av att se hur det skulle gå för Sveriges bidrag i Tel Aviv, satt och väntade på bidraget som aldrig kom, eller som jag måste ha missat för när omröstningen kom igång fanns det med. Sådana märkliga företeelser kan förekomma, men det var väl ändå bra att Sveriges bidrag röstades fram till en finalplats.

Nu behöver jag avsluta detta inlägg, andra aktiviteter väntar men jag fortsätter med resereferatet i kommande inlägg, det var ett digert program och de återstående besöken var minst lika intressanta som de redan avverkade.

  
                                  Trasselhjärta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar