Summa sidvisningar

fredag 24 maj 2019

EN DAG GÅR FORT.....


.... och en vecka rusar ifrån mig väldigt snabbt. åtminstone när jag ser i backspegeln. En nödvändighet - nästan - att försöka ta en tillbakablick och gå igenom vad som hänt under veckans dagar för .... något händer alltid, stort men som allra mest smått. Ett bevis att livet pågår och att tiden rör sig framåt. 

Efter de otroligt soliga och varma dagarna runt förra helgen blev det ett bakslag redan i onsdags, då en kall dimma rullade in och sen dess har temperaturen på morgnarna hållit sig runt blygsamma  fem plus. Varmare kläder och vantar var nödvändigt för att hålla värmen i tassarna på stavgångspromenaderna. och dessvärre kom också regnet nästan samtidigt som 'grädde på moset'.

I måndags fick jag hjälp med tapetsering av en fondvägg som länge legat och rullat i min fantasi.



Resultatet blev till belåtenhet och i glädjeruset storstädade jag rummet och gjorde samtidigt en liten ommöblering som också känns bättre än tidigare. Men det hör till att möblerna ska dansa runt ett tag innan de stannar för gott. Nu återstår taveluppsättningen, det kommer att få ta sin tid men jag börjar kanske så smått med det jag hittills tror mig veta placeringen för. Nu är det ingen stor konst det handlar om, det mesta är på ett eller annat sätt förknippat med minnen och finns kvar mest av nostalgiska skäl. Jag tycker om att omge mig med saker som så att säga ha en själ, de bör finnas någon form av anknytning som berikar känslan av trygghet. Därför ser mitt hem inte ut som taget ur en flashig inredningstidning och jag känner mig inte heller ha behov av statusprylar. Min status är att hemmet präglas av min egen personlighet.



För övrigt fylls alla veckor av en del regelbundna göranden, veckohandlingen naturligtvis och den dagliga matlagningen inte att förglömma. Det blir oftast någon soppa en dag varje vecka, den här veckan en mussel/basilika soppa med rotselleri.

Veckans soppkok
Den här veckan var det sista träffen med promenadgruppen innan sommaruppehållet, vi träffs igen om ganska exakt tre månader. Under den tiden kommer promenerandet  an på den egna disciplinen men om jag bara ser till att komma mig ut genast på morgonen är det inte något problem.  


Fast idag fanns inte viljan för promenad i regnet. Inga problem dock, det finns alltid städning att ta till, än så länge finns gömställen där det nästan inte går att öppna dörren utan att nåt trillar ut. (Bara en liten, liten överdrift!) Idag tömde jag städskåpet och rensade ut en hel del saker jag inte visste fanns, till förmån för letandet efter saker som jag tror mig ha någonstans. Hur galet kan det inte bli när allt man har blir totalt omstuvat men den stuvningen kanske reder sig till slut.

I början av veckan offentliggjordes namnet på vårt kulturhus som är under byggnad efter lång tid och många stridigheter för att inte andas  om den enorma kostnaden för bygget. Det var lite optimistiskt uttalande i dagens tidning att budgeten fortfarande hålls efter att det byggts för 30-35 miljoner som endast är c:a en tredjedel av den totala summan. Nåväl, jag tycker att namnet är välvalt, det blir Sara, hommage till Sara Lidman. Av den anledningen firades dopkalas på biblioteken där vi bjöds på kaffe och kanelbulle. En liten fundering kanske är tillåten; ska en av Sveriges rikaste kommuner vara lika stadd vid kassa när slutnotan presenteras?


Senast lästa bok

När jag nu nuddade vid litteraturen, jag har just läst Doris Lessnings bok Det femte barnet, ett verk på endast 150 sidor som enligt baksidestexten beskrivs handla om det goda kontra det onda, om effekten av att ta vad man vill ha och tvingas betala vad det kostar. Romanen beskrivs som ett centralt verk i hennes utgivning, en fängslande, tänkvärd bok där själva kärnan  lindas in i en till synes banal berättelse.

I det sammanhanget måste jag berätta om min kattbokhylla!

Kattboksamlingen


Jag har under drygt 40 års tid vid varje bokrea köpt en 'kattbok'. Det har blivit allt från rena instruktionsböcker till mer eller mindre kända författares böcker om katter, oftast deras egna sällskap och vägledare. I den samlingen finns också en av Doris Lessing, som var en passionerad kattälskare. Boken heter helt enkelt Katter och handlar om några som passerat hennes hem. 

Nu till ett annat säsongsavslut! Jag har haft min bil avställd under vintern mest på grund av att min syn inte räcker till för mörkerkörning och i midnattssolens land är vinterdagarnas ljus begränsat till ett fåtal timmar. I går var det dags för påställning, däckbyte och en välbehövlig avspolning av det tjocka dammlagret. Fick lite ångest inför körstarten men innan jag var uppe vid E4:an släppte den, jag tycker om min bil och friheten den ger mig. Men så trött jag blev av allt ståhejet, det blev en mycket tidig kväll, en natt med god sömn och en tidig morgon.

Just nu passar jag på att avsluta min drapa i väntan på resultatet efter kvällens Let's Dance, världshändelserna till trots har det programmet fått hela min uppmärksamhet. Det trots att jag i grunden inte gillar programkonceptet med utslagning i varje program plus publikrösternas snedvridning. Sen lockar sängen och någon sida i boken som väntar på nattygsbordet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar