Summa sidvisningar

onsdag 26 juli 2017

SNABBUTRYCKNING

I förra inlägget skrev jag om ett kyrkbesök, ett besök som nästintill årligen upprepats genom tiderna. Därutöver de fyra begravningar som jag varit närvarande vid  och dessutom, där vigdes jag på dagen för 53 år sedan. Efter min mors bortgång har jag bara varit där en enda kyrkhelg, då tillsammans med Börje och hans far men har ändå besökt platsen en gång per år för att se till gravarna. Jag har bestämt  att så länge jag har ork och möjlighet skulle jag fortsätta med dessa besök. Fram till Börjes bortgång åkte vi två tillsammans dit, för honom en resa han alltid såg fram emot och gjorde med största nöje. Därefter har jag några gånger haft sällskap av goda vänner. 

En gång tidigare passade jag på att samtidigt hälsa på min kusin i Sorsele och så blev det hux flux också i år. Vi talade med varann i telefon på måndagens morgon, hon undrade om jag inte kunde ligga över och då jag i all hast fick ordnat med kattvakt så packade jag en övernattningsväska, satte mig i bilen och sparkade igång resan. Soligt och vackert väder gjorde resan behaglig och jag njöt av körningen. Fast det verkar som det finns ormar i varje paradis. I det här fallet var det pågående vägarbeten. Vid ett ställe väglots och det innebar mer en kvarts stillastående. 

Något senare än jag tänkt kom jag fram och då väntade en god något försenad lunch. Det var nästan ofattbart att få sitta utomhus och äta i behaglig temperatur och för att vara i Sorsele helt obesvärade av myggeländet. Under eftermiddagen åkte vi sen upp till 'gammkyrka' 


Kvällssol över vallen

 planterade rosor på gravarna och tog en fikapaus, även då nästan helt utan  att mygg och knott gjorde tillvaron pinsam. Det var en sagolikt vacker afton, varmt och skönt i stillheten på kyrkvallen.. Det kändes så bra att kusinen var med, det är likaväl hennes morföräldrar som ligger där, och att vi, nu de ganska gamla barnbarnen hälsade på. Vi har ju också båda barndomens täta besök där vid kyrkhelgerna  i vårt minne. Jag gillar tanken på ett fortlöpande sammanhang över tid.




På vägen ner till kyrkan träd med lavar, bilderna ger inte rättvisa  men det är numera sällsynt se så mycket lavar på träden














Vid återkomsten till Sorsele var det fortfarande en otroligt vacker kväll så det blev ännu en liten utflykt till kusinens paradisställe för hela familjen. En  idylliskt och naturskönt belägen liten by ett par mil utanför samhället intill Vindelälven. Det går inte låta bli upprepa hur vackert allting var, en magisk kväll, sol och nära nog vindstilla och framför allt, nästan myggfritt! 


Vindelälven uppströms Nedre Saxnäs
En annan del av Vindelälven vid Nedre Saxnäs





















Dagen avslutades med sen middag när vi till slut kom hem, prat halva natten och dagen som börjat så oplanerad med spontant och snabbt beslut, blev den bästa dagen.

Lång skön morgon och till slut åkte nattskjortan av, jag gjorde mig i ordning för återresa mitt på dagen. Naturligtvis kom jag inte undan somrarnas otyg, vägarbeten även nu, fast jag valt en annan väg för hemresan. Den sträckan kändes ganska lång eftersom det var upprepade korta sträckor som bearbetades. Förutom de här arbetsområdena som jag passerade på båda resorna så är vägstatusen riktigt bra, dessutom  i huvudsak 100-vägar. Resan blev ändå ryckig, ständig växling mellan 100 km/tim och ner till 30 km/tim där vägarbetare, maskiner och lastfordon trängdes med bilisterna.

Hemma i bra tid, lite softande i soffan innan sängdags och en god natts sömn. Idag valde jag ändå att stanna kvar hemma trots att det nog är den vackraste sommardagen hittills i år. Tvättat , renbäddat, kollat månadsbetalningar och diverse övrigt fixande har känts bra fått gjort i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar