Summa sidvisningar

torsdag 5 maj 2016

STORSTADSVECKA

När jag åkte iväg hemifrån tisdagen den 26 april kändes det nästan som flykten från vinter, snö och framtinande vårarbete men samtidigt spännande att få se hur långt våren kommit i huvudstaden med omgivningar, fast ändå framför allt annat mötet med släkt och vänner. 

Den här gången hade jag valt att åka iväg på kvällen och det visade sig vara ett riktigt lyckokast, det blev inte lika stressigt som en morgon-förmiddagsresa gärna blir, så det kanske blir framtidens melodi. Hemresan hade jag bokat mitt på dagen och det var också skönt komma hem innan det hade blivit kväll. 

Första anhalten blev Österskär hos min brorsdotter och hennes familj. Eftersom jag tidigare sett att onsdagen bjöd på Beriden Vaktparad, som jag gärna ville beskåda, åkte vi in till Slottet och tittade på. Vädret var tyvärr inte bästa tänkbara med duggregn som hängde i luften men allt var så stiligt och jag föll pladask för pukhästen Oden, hur tjusig som helst med sina damasker. Förutom all militärmusik spelades som sista nummer Sakta vi går genom stan och allt blev så stämningsfullt. Ett litet besök på Slottsboden unnade vi oss plus den pågående utställningen med klockor på slottet under 400 år. Rikssalen var dock stängd på grund av förberedelser för den stora födelsedagsfesten med anledning av  Kungens 70-årsdag.

Efter en lunchsoppa på Lilla Parkkaféeet på Djurgården blev det besök på ABBA-museet och det var överraskande intressant kanske den höga igenkänningsfaktorn spelade viss roll men när det gällde inträdesavgiften var det bara att blunda .... och betala. Jag handlade lite i shoppen och överraskades i kassan med kommentaren 'Är ni från Skellefteå?' Det kunde jag inte förneka och det visade sig att tjejen ifråga själv var Skelletbo! Dagen fortsattes med en tur till Täby Centrum, en blus från Joy följde med mig hem. Kvällen avslutades med ABBA-filmen som jag inte sett tidigare.

Torsdag med lång skön morgon och vi planerade att åka ut och äta lunch på ett ställe som heter Drömkåken gårdskafé men det blev en besvikelse,  det var stängt just den dagen utan någon upplysning på hemsidan och färden fortsatte. Vi hamnade i Norrtälje till slut och ett litet mysigt ställe där vi fick oss en sen lunch, en god grillad macka. 

Lasse Åbergs museum i Bålsta var målet för fredagens utflykt, där vi först lunchade, bakad potatis, innan vi tittade på samlingarna. Otroligt mycket prylar dock inte lika intressant, blev faktiskt lite för enahanda. Jag handlade äggkoppar som komplement till de tre jag har sen tidigare,.Nu fanns bara tre motiv kvar så det fattas det två till för att ha alla åtta som han gjort. Min mycket (här) omtalade katt Lila föddes i Bålsta och jag hade innan jag åkte hemifrån hört med hennes uppfödare om det kunde passa att vi fick titta in om museibesöket skulle bli av. Jag fick ett mycket positivt besked så vi åkte iväg dit och fick träffa Monica och Börje och alla kissemissarna i huset, fyra till antalet, Lilas syster Ingrid och tre andra skönheter av rasen Burmilla. Vi fick verkligen en trivsam pratstund vid fikabordet så det besöket var alltigenom lyckat. 

Valborgsmässoaftonen passade vi på att göra ett besök i Vaxholm, åkte den nya linfärjan över till Kastellet och kikade in på museet efter utomhuslunch på bodegan därstädes. Tillbaka inne i stan vandrade vi runt, stannade till vid hembygdsgården för ett riktigt gofika i trädgården, vandrade vidare, tittade in i Lena Linderholms butik medan mannen själv, Gösta Linderholm njöt av solen på en stol utanför. En festlig middag hemmavid avslutade dagen. På söndagen var det dels avflyttningsdag för min del och födelsedagskalas för treåringen Hampus i Vallentuna.

Installerade mig i Sollentuna tidig söndagseftermiddag och bjöds på en riktig festmåltid, det har varit gott om goda måltider och annan god förplägnad dessa dagar. Bland annat hade jag haft en liten förhoppning att det skulle bli tillfälle att träffa båda mina skolkamrater som bor i huvudstadsområdet och det lyckades så att vi kunde äta gemensam lunch på måndag. Vi gick i skolan tillsammans från första klass till realexamen och sen skildes våra vägar. Jag har träffat bägge vid något enstaka tillfälle under senare år men de båda har inte sett varandra på, hör och häpna, 63 år. Det blev ett mycket lyckat möte, mycket att prata om och väldigt avspänt. Jag tror åren på något sätt försvinner när man träffar barn- och ungdomsvänner. Det var soligt och vackert väder, en god lunchsallad avnjöts på utomhusserveringen till Backgården i Filmstaden Råsunda.

Tisdag var det dags för teater, Farmor och Vår Herre med bl a Yvonne Lombard  och Meta Velander, bland övriga skådespelare fanns också Lars Lind. En andlös och lysande föreställning. Det blev mycket åka av den dagen, vi hade först åkt bil från Sollentuna till Aspudden, lämnade bilen där och tog tunnelbanan in till T-centralen, samma väg tillbaka, grönsakssoppa till middag och färd till Bagarmossen för att kolla en Blocket-till-salu soffa, åter Aspudden och vidare till Tegelhagen för återställande av den tillfälligt lånade bilen, därefter buss-pendeltåg-buss-kort promenad till hemadressen och då var klockan omkring tio på kvällen. Hängde ni med? Se det var en riktig sk full dag som vi avslutade i all stillsamhet vid köksbordet med några goda ostar och lite rött i glaset. Det var också sista kvällen för min del, efter onsdagens frukost var det dags att samla ihop sig för hemfärd. En alldeles underbar vårvecka hade gått med rasande fart, och allt hade varit trevligt, harmoniskt, med många sköna möten, jag nästan saknar ord för att beskriva den goda känslan jag hade med mig hem. 

Som jag nämnde här i början så flydde jag i viss mån från vårarbetet utomhus men jag har försökt reparera lite  av det idag. Jag började kratta gräsmattan och gjorde faktiskt framsidan klar.  I min värld försöker jag avstyra allt som heter måste,  jag lurar i stället mig själv genom att ställa upp  ett beting, en viss del ska avklaras och det fungerar förvånansvärt bra för min något flegmatiska natur. Så även idag och det gick mycket bättre än jag trott, solen värmde gott, nästan obefintlig vind och jag känner mig nöjd med dagen om än något ledbruten. 

Stugan lockar också så det blir kanske en tur dit under morgondagen, kan väl åtminstone öppna dörren och släppa in vårluften kanske också dammsuga och vädra sängkläder. Jag får regelbundna rapporter och bilder på hur fint det är därute nu så det blir svårare och svårare att hålla sig därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar