Summa sidvisningar

måndag 23 maj 2016

KRATTA OCH SKURA

Känner mig lite tom i skallen men det till trots tar jag en omgång med bokstäverna får se hur det blir med deras ordning i det här inlägget. 

Veckan som gick drog iväg i en hiskelig fart med säsongens sista tisdagspromenad och som extra knorr firade vi med surströmming på onsdagkväll. Strömmingen  VAR god och stämningen på topp. Vi har alltid trevligt tillsammans och det var inget undantag då heller, pratkvarnarna var välsmorda och skratten ekade. Dessutom kom några sällan sedda promenadvänner som en extra liten guldkant på kvällen. Men promenaden hem var kylig om än med en vackert aftonrodande himmel. Dagen efter regnade det i stort sett hela dagen och min planerade stugfärd blev inställd. Roade mig med att storstäda badrummet, for som en furie över väggar, tak och golv, och i samband med den här städvarianten dras också badkaret fram, alla skåp gås igenom och även byråns innehåll granskas, möjligen sorteras någon liten strumpa bort också. Nu var det ganska länge sen senaste gången, men i normalfallet får jag det här rycket en gång per år. Efteråt är jag både trött och nöjd med resultatet.

På fredag var det återigen lite bättre väder och jag rustade mig för stugfärd med ännu mer skurning i tankarna. Jag hade städat allt annat  där så när som på golvet som inte var klart så det var bara att sätta igång. Stugan är ju inte så stor och för att få lite bättre rörelseutrymme bar jag ut så mycket som möjligt på altanen, skurade med öppen dörr, som solen tittade in genom och fåglarna sjöng för mig så egentligen var det en rätt så trevlig tillställning. Sedan allt var inburet och iordningställt och middagen aväten kunde jag lata mig i korgstolen. Värmen i stugan hade dock inte stigit till den där riktigt behagliga nivån så till slut tände jag en brasa som värmde gott och mysfaktorn steg åtskilliga grader. Sen när  Let´s Dancefinalen var avslutad var det skönt ta stegen upp på loftet för efter bara några få sidor i boken vara i drömmarnas värld.På lördagsmorgonen var det brödbak för noviser Önnesmark. Vi fick handfast undervisning av effektiva Yvonne och faktiskt kunde vi alla få med oss vårt egenbakade bröd . Men jag ska nog så småningom skaffa mig en klocka med större siffror, jag har alltför många gånger sett fel på timmarna, och det har inte någon större betydelse om jag bara ska gå och skrota hemmavid, men.........

Var tillbaka i stugan  från bakningen tidig eftermiddag,  trött intill illamåendets gräns och efter en snabb mellanmålsbetonad lunch hamnade jag på soffan med ett korsord. Dock utan att många bokstäver hamnade i rutorna utan det blev en powernap. Nackdelen är bara att om man sover för länge blir det väldigt svårt att bryta sig in i vakentillvaron igen, men det gick så småningom, jag hade ju lite jag kunde sysselsätta mig med utomhus. Lagade sen middag, kött med salsa och couscous, slöade framför TVn innan jag avslutade dagen. Trodde jag, alltså! Läste någon sida, somnade för att vakna efter bara kanske en-enochen halv timme, sen var det kört. Läste, försökte blunda, läste, läste, läste, hörde klockan slå gång på gång, sista gången fyra slag. Nästa gång jag slog upp ögonen var hon bortåt åtta. Ingen bra början på dagen, helt bombad alltså. Inte blev det nåt särskilt gjort heller utan jag plockade så småningom ihop mina grejor och åkte hem i sakta mak. 

Jag hade lite pyssel hemma inför morgondagen, det sista som återstod av krattningen plus att det uppenbarligen var hög tid att klippa gräsmattan. I dag på morgonen skulle jag få hjälp med lite trädgårdsjobb som jag inte orkar med  själv och nu har fyra bärbuskar fått nya hål att förhoppningsvis rota sig i plus att en rabarber flyttat in från grannens tomt och jag tycker att det ser prydligt ut nu. Nu återstår det att flytta ytterligare några buskar, sen ska trädgården få vila över sommaren tills nästa ryck. Till råga på allt har jag en ny gubbe på gaffeln för jobb med återställandet av förrådet, så det kanske också går i lås. Sen ska jag ha sommarlov och ladda batterierna för nya tag när hösten kommer. Kratta och skura ska bli Skratta och kura!

Jag gjorde dessutom ett litet mellanstick idag, Lilas torrfoderförråd var helt tömt, hon äter ju gubevars bara veterinärfoder(jämte blötfoder på burk). Jag brukar hålla koll på hennes vikt och ta med henne till veterinären för vägning en gång per år. Det passade jag på att göra idag och eftersom hennes vikt journalförs kunde vi konstatera att hon minskat lite, det överraskade inte eftersom jag tycks ha kunnat märka att hon blivit lite tunnare. Hon verkade dessutom lite aptitlös för nån vecka sen så nu måste hon få lite extra omsorg, kanske ett gram mer per dag eller nåt ditåt. Jo minsann det är som vid alla dieter, jag väger hennes mat! Men det är inte hon i det här huset som ska gå ner i vikt, Alltså! 

Jag smiter dessutom regelbundet från mina  planerade åtaganden och sitter vid datorn en stund då och då. Det är naturligtvis det här med släktforskningen som lockar, som det inte går att slita sig från så långa stunder, nu i helgen när jag inte var hemma hade det kommit tio nya träffar på mitt DNA-test. Det har jag bara ögnat igenom utan åtgärder, men för drygt en vecka sen skrev jag till tio av mina närmaste träffar och glädjande nog fått svar från flera. De tycks alla komma från min mors sida och det är inte där mitt primära intresse ligger just nu. Dessutom fortsätter jag idogt bygga på mitt släktträd som tidvis gör mig ganska splittrad. Det senaste tillfället var när kontakten med Blix-xläkten (en mycket omfattande jämtlandssläkt) dök upp. Det är dock många kanske t o m tveksamma antaganden när man läser och jämför andra forskares uppgifter och tiden det handlar om är 1600-tal och tidigare med många fällor. Fast när jag så hamnade i en gedigen forskning som gick så långt tillbaka som till 8-900-talet då vet jag säkert att jag befinner mig i sagotiden, men sagor är ju också roliga att läsa om än norska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar