Summa sidvisningar

måndag 16 maj 2016

MÅNDAG IGEN

Nu går veckorna fort, redan mitten av maj, men trots det så har jag faktiskt hunnit med en hel del av det jag tyckte att jag försummat under min minisemester i huvudstaden. Eller kanske det är tack vare den som energin flödar. Och dessutom har jag premiärlegat i stugan,  första gången den här säsongen, tämligen svalt men helt underbart. 

Sen jag fått hjälp med att sätta igång vattnet i stugan var det fritt fram att  åka ner igen, och att börja skura. Det blev den sedvanliga rutinen med början på loftet där jag sover. Varken tak, väggar eller golv klarar sig undan mina ansträngningar,  det är mycket gå på knä och och krypa på golvet, takhöjden är minimal men det blev ändå gjort,  till min egen belåtenhet må jag erkänna.  Det är egentligen en liten pärs så när det var klart avslutade jag dagen och åkte iväg hem med föresatsen att nästa dag ta nya tag med köksregionen.  Sedan var det dags att på lördag förbereda och tänka ut vad som  absolut var nödvändigt att ha med för ett par vistelse där.

Men före jag åkte iväg var det lite jag behövde ordna med här hemma också. Dels gjorde jag en kycklinggryta för att ha med, och eftersom det kunde komma lite regn kände jag att det var lämpligt att slänga ut gödsel på gräsmattan åtminstone på den del som är krattad. Dessutom har jag en inte så lite imponerande maskrosodling som jag nu beslutat lägga ner, eller kanske i första hand begränsa, möjligen kan det uppskattas av närmaste grannarna. Jag hade några dagar innan testat ett flytande medel som inköpts för ändamålet och de plantor jag då besprutade verkade inte må särskilt bra, så flaskan tömdes. Idag ser faktiskt också de plantorna rätt så vissna ut, fast de ska noga övervakas i fortsättningen. 

Allt det där tog sin tid,  lunchdags närmade sig så jag åt den pastasallad som väntade på mig i kylen. Men sen var det äntligen dags, från vinden hade jag redan hämtat ner korgen till Lila som genast förstod att nu ska vi till stugan!!! Även hon gillar stuglivet. Det är alltid samma visa inför uppstarten där, att komma ihåg vad som absolut behövs för överlevnad ett par dagar, ingenting lämnas kvar där över vintern. Till slut kom jag mig iväg, det råkade nog vara hockey på TVn för E4:an var i princip tom på trafik

Det var inte särskilt varmt varken ute eller inne och Lila behövde fylla på energidepåerna för att hålla värmen. Då gjorde jag den fatala upptäckten - Matboxen fanns inte med. Det äpplet var surt att bita i! Trots att jag försökte åkalla alla tänkbara magiska krafter fanns ingen annan lösning än att vända om hem igen för att hämta den där arma matboxen som stod kvar på köksgolvet. Fortfarande lite trafik så det gick undan men det blev en tio-elva mil längre väg till stugan än vanligt. Sen latade jag mig hela kvällen, såg Mellon och kom i säng vid ettiden. Lila tyckte tydligen fortfarande att det inte var varmt nog att ens komma och krypa ner i min säng, hon låg kvar i sin korg tätt intill det heta elementet. 

Morgnarna därute är helt sagolika hur än vädret är och jag gör varje morgon en liten runda på tomten och hälsar på naturen i fågelkvitter och med utsikt över havet som inte är den ena dagen lik den andra. 

Efter gårdagen, Pingstdagen till trots, då jag bl a tömde, rengjorde och startade upp mulltoan för säsongen, hälsade på grannarna för en liten pratstund och varvade med mer städning inomhus föredrog jag att stanna kvar och sova över till i dag. Tyckte inte att jag nödvändigtvis behövde köra hem efter en lång arbetsdag och kunde i stället utvilad sätta mig i bilen idag  för hemfärd.  

Jag tror i nuläget att min arvedel är räfsning, jag har fortfarande inte gjort klart vare sig hemma eller i stugan men jag gör små beting för varje gång jag går ut och tar tag med krattan, fast idag kändes det tungt, det var nästan så att jag önskade få känna någon liten regndroppe i ansiktet som ursäkt för att gå in igen. Men tro inte att man någonsin blir bönhörd med önskeväder, det var nästan tvärtom och såg ut som om himlen ljusnade, så det var bara att hålla ut och kratta på, och mitt beting blev genomfört. Än finns möjligheten att gå an med krattan men den återstående biten gräsmatta minskar och jag ska verkligen se till att snarast göra  den klar för jag tycker det ser ut som om gräsklipparen har någonting att bita i nu också.

Dessutom har jag lämnat in bilen för yttre uppfräschning fast det är nog så att efter bara en enda tur ner till stugan på en kort sträcka grusväg är ju det som ogjort igen. Förhoppningsvis rinner smutsen av lättare i alla fall. 

Nu står en färdigkokt mussel- och basilikasoppa på spisen som ska intas tillsammans med ett gott rödbetsbröd från Fazer, så jag avslutar härmed mina rader för middag och efterföljande soffhäng, möjligen - troligtvis - någon liten sk powernap också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar