Summa sidvisningar

onsdag 13 maj 2015

KULEN, RUGGIG DAG




Iklädd långärmad tröja, varma sockor och är ändå frusen har jag placerad mig vid datorn för att försöka skriva mig varm!
Det är ju ett bra tag sen sist men det sägs ju att den som gjort en resa har också något att berätta så det får bli förutsättningen för dagens inlägg. Men först en liten titt på vad bondepraktikan säger om maj månads väder och de förutsättningar för sommaren som går att utläsa. 

Maj- Blomstermånad
Om det regnar mycket i maj, skall det regna litet i september och tvärt om.
Dagg och kyla om aftnarna bringa ett gott foderår.
Åska i denna månad skall ej betyda gott år.
Sval maj ger bonden mycket hö i ladorna.
En varm maj göder kyrkogården.
En bisvärm i maj är lika mycket värd som ett lass hö.
Våt pingst gör en fet jul, men pingstdags regn är sällan gott. 
På våt maj följer en torr juni.

Tro't den som vill, kyligt är det i alla fall för närvarande fast vi har ju haft någon dag som varit riktigt överraskande varm. Lövsprickningen har också tagit stormsteg de senaste dagarna och som det inte är nog så har åskan gjort sig hörd ute vid Bjuröklubb. Sommarföraningar? 

Meen .... alltså, en resa! Under senvintern och våren har min ena brorsdotter och jag försökt planera en gemensam 50-årsuppvaktning av den andra brorsdottern i Östersund och den gångna helgen blev det så dags. Fredagsmorgonen var jag startklar i mycket god tid, jag stod på busshållplatsen en hel timme för tidigt, om det var utslag eller resfeber vet jag inte, men jag fick liksom en timme tillgodo, då jag kunde skicka ett par mejl och ringa ett samtal, som jag inte hunnit och tänkte att det fick anstå tills jag kom hem igen. Och det fick väl ändå ses som någonting positivt! 

Lila hade redan dagen innan flyttat in på kattpensionatet, tänk för första gången under sitt 12-åriga liv skulle hon inte ha någon av sina människor att ansvara för. Jag hoppades naturligtvis att den bristen i hennes tillvaro skulle passera utan problem! Men hennes ögon var stora och undrande när jag lämnade henne.
Med sig hade hon bl a den kompis som följde med henne när hon flyttade från sin mamma och Mommi!


Jag åkte buss hela vägen till Östersund, det vackra vädret förbyttes en bit inåt landet till regn, ett hällregn som fortsatte ända fram till slutmålet.


Många biljetter för 100-milaresan

Resan tog totalt precis åtta timmar, inga längre uppehåll vid bussbytena och sista sträckan från Dorotea gick det undan, chauffören garanterade att det inte skulle ta mer än 2h 10 min och det stämde på minuten. En snabb inbromsning till förmån för två älgars passage över vägen var den enda sänkningen av farten! Checkade in på Hotell Gamla Teatern några minuter före kl 20.00 och slappade sen framför TVn och Let's Dance. Sen hände något som hindrade mig från tandborstningen och den blev inte av förrän 01.00!






Gamla Teatern, lånad bild
Bildresultat för bilder gamla teatern östersund bilder
Interiör frukostmatsalen, lånad bild

Glashuset som inrymmer Nya teatern
Under lördagen efter frukost blev det en tur på stan i kallt, blåsigt väder men regnfritt. På den vandringen kom jag förbi torget som verkade vara en senare tids skapelse och jag säger då det att ... vi i Skellefteå vädrar ofta vårt missnöje över vårt torg men inte vet jag om jag uttrycker mig lokalpatriotiskt när jag säger att det är långt ifrån så illa som Torget i Östersund.



En öken mitt i stan! 

Lite shopping förstås och så väntan på resten av sällskapet som kom bilande från Stockholm och det blev en gemensam något sen lunch. En stunds vila och strax var det dags för firandet. Vi sammanstrålade på hotellet och promenerade sen till Restaurang Innefickan för middagen som var utsökt god och alla var nöjda, även födelsedagsbarnet var belåten och det var naturligtvis bäst av allt. Det var inte helt enkelt att välja restaurang men vi snabbkollade de alternativ vi hade och bestämde snabbt att någon ändring av den gjorda bokningen inte var nödvändig. Kvällen avslutades i skönt samspråk på hotellet. 

Söndagsfrukost och ett besök på Jamtli hanns med innan det var dags för återfärd. Tråkigt nog räckte inte tiden att lyssna till Elsa Billgren som höll ett föredrag på Jamtli om Vintagemode men däremot tittade vi på den pågående utställningen av kläder från 18-1900-talen. Bl a fanns ett foto av den första vita brudklänningen som bars 1901 av en brud från Revsund. Dessförinnan hade väl vad jag vet brudarna klätts i svart!


Resan hem också i regn gick bra, ett halvtimmesuppehåll i Dorotea och nästan tre kvarts väntan på busstationen i Skellefteå innan lokalbussen gick. Å andra sidan var det sista bussturen för dagen och jag enda passagerare och chauffören kostade av sträckan en del och jag var hemma en kvart före kl 24.00. Ropade genast på Lila som genom goda vänners försorg hade fått komma hem under eftermiddagen, och hon hoppade som jag hörde, ner från sin sovplats i tvättstugan och tog högljutt emot mig. Inga större klagomål dock, bara väldigt kelig och gosig innan hon drog sig tillbaka igen. Jag fick t o m locka och hämta henne för att få hennes sällskap när jag till slut gick till sängs. Kan man tro att hon demonstrerade, jag tror att hon var nog bara trött och hade sin sovtid då! Fast det verkar som hennes behov av närhet och kel måste fyllas upp igen.



Måndagen kändes lite seg, och ett tag trodde jag nästan att jag fått med mig av förkylningarna som hade drabbat brorsdottern och hennes man, blev frusen, snorig och sov bort en del av eftermiddagen, men det var nog bara åtrhämtningssymptom. Det var i allt en riktigt trevlig helg tillsammans med mina allra närmaste och vi ska nog se till att vi i fortsättningen träffas mer regelbundet.

Lördagens shoppingrunda på stan resulterade också i att jag äntligen köpte en samisk flagga men sen jag lämnat Flaggbutiken kom jag på att jag borde också ha inhandlat en flagga från Republiken och på så sätt hävdat och hedrat mitt ursprung. Det får bli nästa gång jag hälsar på i huvudstaden Östersund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar