Summa sidvisningar

lördag 25 oktober 2014

SOMMARTIDEN ÖVER

Till natten är det dags att ställa tillbaka klockorna igen och man kan sova en timme längre - troligen mest på kvällen till att börja med. I dagens tidning publicerades resultatet av en lokal omröstning om sommar- och vintertid, där den övervägande delen, 73 %, röstade mot vintertid, alltså att sommartid ska råda året om. Jag googlade på sommartid och fann otaliga argument mot införande av sommartid, bl a kostnads- och hälsoskäl, men om jag själv ska tycka något så borde det råda sommartid året om. Smått egoistiskt tänker jag att  med hänsyn till det geografiska läget råder under vintern mörker till stor del av dagen och då saknar det betydelse om dagsljuset kommer en timme tidigare eller senare. Man längtar bara ändå efter att ljuset ska komma tillbaka och då ju tidigare desto bättre, man vill ju möta morgonsolen så tidigt som möjligt. Men ......................

"Never argue with idiots. They'll bring you down to their level and beat you with experience."

Apropå att sova längre på morgonen så har min kropp troligen redan ställt om sig, jag har de senaste dagarna inte vaknat förrän strax efter klockan sex och det är minst en timme senare än förut, konstigt med tanke på att jag försöker ändra kvällsvanan och gå till sängs tidigare plus att även släcka sänglampan. Det gillas framför allt av katten som tydligt markerar när det är sängdags och hoppar upp i sängen på en gång. Det är ganska mysigt när hon kryper ner under täcket med huvudet på kudden och att känna hennes lilla varma tass på kinden. Men nu när jag sovit längre på morgnarna har hon blivit lite otålig och använt sig av ett effektivt vapen att väcka mig, de sk burmabuffarna. Hon kör med en helt otrolig kraft sitt huvud in mellan  min haka/axel och lyckas få önskat resultat. Jag vaknar!

I början av veckan hade jag stickat klart ännu ett par syltasockar som jag lovat göra och eftersom det där med att fästa trådar är så otroooligt tråkig sysselsättning, letade jag istället fram garn till ett par projekt jag haft i tankarna och som jag längtade att börja med.  




Jag var alltså helt enkelt tvungen att genast på morgonen dagen efter gå till verket. Naturligtvis åt jag frukost först men sen började jag testvirka. Men se det var något som inte gillades av katten Lila, hon ska nämligen ha en gosestund innan hon går för att sova efter hon fått sitt morgonmål. Hon tog till sitt bästa knep för att få fram sin vilja, tassen bakom en tavla och sen släpp av!! Självklart fick hon sitta tryggt utsträckt med tassarna på min axel. Det är faktiskt något som hon är van sen husses tid, då det var en daglig sed och sen följdes de båda åt till sängen där hon bäddades ner. Jag går inte med henne till sovrummet men när hon väl är där, sitter hon på sängen och ropar; Kom och bädda ner mig! Vanedjur eller inte, men nog har hon en hel del charm i sitt beteende och dessutom ser man ju det man vill se.



Testvirkningens resultat, en ljuslykta och en dito manchett, ska testa några variationer innan jag fortsätter med fler.











Snön som tidigare kom under veckan har legat kvar tills i natt, nu är allt borta och med drygt åtta plusgrader kommer väl eventuell nederbörd som regn. Undrar bara oroligt om marken nu är så kall att det resulterar i halka på vägarna.  

Första snön och sista körsbären


Igår var det dags för mig att provåka lokalbuss igen. Det har ju blivit en genomgripande ändring av tidtabeller och bussturer, man får numera mycket åka för pengarna så att säga. Men det gick bra, jag kom mig lyckligt hem också. Däremot fick jag ännu ett bevis på hur väl vi behöver att Norrbottniabanan byggs, det går inte ens att köpa tågbiljetter på busstationen i Skellefteå längre - vilket tidigare varit enkelt. Det som nu gäller är att köpa biljett antingen i Umeå eller via nätet. Självklart förnekar jag inte att det enklaste är ju nätet och biljett i telefonen men ändå tycker jag att det är en försämring. Fortfarande är det inte alla som har dator och tillgång till internet och alternativet att be någon köpa biljett på orter där det går och sen skicka med snigelpost är väl en minst sagt omständlig väg. Samtidigt som rabatter via pensionärsorganisationerna kan vara svårutnyttjade.

Gårdagens stadstur var egentligen "ett litet hopp ur selen". Det känns emellanåt som jag försummat mitt hem och ligger efter ett helt år  men försöker ta tag i bristerna allt eftersom. Det är ingenting jag gör särskilt entusiastiskt, brukar försöka intala mig själv att göra en viss del varje dag men igår  - nope! Jag kunde hitta några små ärenden som var alldeles nödvändigt att göra inne i stan just igår bl a måste jag ju fylla godiskorgen inför kommande Halloween, även om det är kvar en hel vecka! Under årens lopp har det alltid kommit barn ett par gånger om året och det har ju varit så roligt med dessa besök. Just nu pågår en generationsväxling i området och det är glest med barnbesöken, i påskas var det bara grannens två barn som kom. Men jag vill ändå undvika busrisken och eftersom jag aldrig har godis hemma var ett besök på godisbutiken ett måste. Problemet för mig är att jag inte vet vad jag ska köpa heller, enligt utsago är jag helt värdelös på att köpa godis. Så den här gången gick jag på färg och slevade ner sånt som såg vackert ut i påsen! Samtidigt tänkte jag att eftersom det ändå till 100% handlar om  onyttigheter blir det väl inte värre om godbitarna bildar en harmonisk färgsymfoni! Hahaha vem köper det? I vilket fall valde jag också några kulor till mig också! En dög dock inte och det var den färggrannaste!
Färggrant godis

Nu kanske jag ägnar mig åt en del av gårdagens planerade och uppskjutna otrevligheter, det kan ju åtminstone bara bli bättre! Kan eventuellt skjuta upp det en liten stund till eftersom det snart är lunchtid och det vore förödande att göra ett avbrott om jag kommit igång. En kalkylerad risk bör man i möjligaste mån väja för!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar