Summa sidvisningar

söndag 8 december 2013

TILLBAKABLICK

Vid närmare eftertanke inser jag att jag hoppat över en del positiva händelser, alltså det finns naturligtvis välkomna ljusglimtar att glädja sig åt som jag passar på att skriva om medan bulldegen jäser! Ja, jag är troligen lite stressad, inte av julförberedelser dock, men rent allmänt känns det som det bästa är att ha någon form av sysselsättning under min vakna tid. Inte så mycken planerad men väl spontan, d v s jag fladdrar från det ena till det andra samtidigt som jag försöker få till lite struktur i mitt hem som verkligen stått på ända under lång tid.  Å andra sidan är det rena fördärvet att sätta sig framför TVn på kvällarna, har bara lyckats se ett fåtal, om ens något, program till slut under ett par månaders tid.

Under senare delen av november blev det lite åka av, mitt i veckan en tur upp till Haparanda och IKEA. Det var föreningen bakom promenadgruppen som ordnade bussresan, som jag tidigare inte bokat in mig på eftersom jag tänkt åka till Sundsvall samma dag. Ändrade planer och lyckligtvis en plats kvar i bussen gjorde att jag snabbt hoppade på erbjudandet. Inga större inköp, ja värmeljus naturligtvis, men en trevlig dag.

Dagen därefter föreberedelser för Sundsvallsresan på fredag morgon. Buss till Umeå och en härlig tågresa därifrån, ja, jag gillar åka tåg faktiskt, det blir bara så sällan. Svägerskan mötte vid centralen i den kalla snålblåsten. Hon hade bokat in en överraskning under eftermiddagen, underhållning med mat på Skönsberg och hon talade om att det var lite speciellt med bandet som spelade; sambon hade lirat lite med dem under sin tid i stan! Musiken, nostalgiskt 50-talsbetonad, var omväxlande och underhållande. 

Senare på kvällen tittade vi på den sammanställning jag gjort av begravningen mm, pratade och mindes Börje. Det kändes väldigt fint att få göra det tillsammans eftersom de, brodern och svägerskan, inte fick möjligheten att närvara vid begravningen. Sov gott den natten.

Dagen efter var det födelsedagskalas i huset med många glada och trevliga människor, god mat och härlig stämning. På sätt och vis fanns Börje också med eftersom det lilla albumet låg framme och vi kunde minnas honom tillsammans på ett fint och avspänt sätt. På måndagsmorgonen bar det av hemåt igen efter några mycket välgörande dagar.

När jag ser tillbaka på den närmast gånga tiden sa förstår jag att chocken börjar släppa men en del saker har jag inte funnit tillbaka till. Den bok jag hade börjat läsa, Brinnande livet av Alice Munro ligger orörd och dessutom har jag ytterligare en bok av henne som väntar att läsas, men det är bestämt något med min koncentration som inte är på topp. Jag har heller inte rört i mina handarbeten mer än att jag färdigställt en sjal som jag tidigare börjat med, men igår när jag var på Maxi hängde ett par garnnystan med och tro det eller ej så började jag genast med att sticka ett par sockar och inte tog det emot särskilt mycket det t o m gick bara fint.




Slutgranskning

Ska hänga gardiner idag hade jag tänkt, stora trappstegen från garaget är på plats för säkerhets skull, ska försöka att inte upprepa fallet i snickarboa! Det gick snett när  det gardinbytet var på gång och oturligt nog var en absolut stillastående snickerimaskin i vägen och min kropp bär diverse märken, det gick bra ändå utan andra skador. Efteråt tänkte jag på det verkligt goda råd jag fått att alltid ha telefonen till hands, den gången behövdes den inte men det kan nog komma sådana tillfällen också.

Nu börjar bulldegen vara klar för utbakning, det blir saffransbullar naturligtvis, kanske någon liten kaka också eller så sparar jag det till en annan dag. Kanske går jag ut på julmarknad i dag om nu inte kylan sätter stopp, efter att för en stund sen varit drygt 16 minus är det just nu 12,1, men vad är väl det mot nattens köldrekord på -38 i Nikkaluokta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar