Summa sidvisningar

söndag 11 augusti 2013

EN SOMMARMÅNAD


Nu var det ett tag sen jag stannade upp och skrev  några  rader här. det är konstigt att tiden går så fort utan att man märker det. 

Senaste tiden eller egentligen hela den här sommaren känns det som jag mest suttit i bilen på väg till eller från stugan. Vi har inte sovit mer än högst ett par nätter där  åt gången i sommar. Jag har visserligen vid några tillfällen stannat kvar ytterligare en natt utom förra veckan då jag faktiskt var där från måndag kväll till fredag eftermiddag och det var underbara dagar, fyllda av olika sysselsättningar. Ja, jag ska väl inte glömma den fantastiska veckan i slutet av juli när värmen slog till riktigt ordentligt och jag hade tre och en halv dags semester!! Jag var mol allena där ute, gjorde inte ett skapande dugg, satt i solen, läste och bara var. Så enastående skönt och livgivande, tror inte det finns någon annan plats på jorden som kan ge mig det lugnet och välmåendet, kan verkligen prata om att ladda batterierna. 

Katten, vår underbara Lila, var naturligtvis med mig, och det är förunderligt se hur hon också förändras när hon får komma till stugan. Troligen förmedlar vi lugn och trygghet till henne eftersom hon blir så harmonisk.
Skönt ligga i mattes säng
Men att det i den lugna mjuka pälsen bor ett vilddjur bevisade hon tidigt en morgon när hon "bad" att få gå ut. Hon kopplades och så fort jag öppnade dörren, satte hon fart mot en blomrabatt, kröp snabbt in i den och ut kom på andra sidan en harunge springande för livet. Natten innan hade hon, också som bevis för sin jaktinstinkt, nedlagt en liten, liten skogsmus som förirrat sig in i stugan! Man behöver nog inte rädas överfall av de vilda djuren eftersom hon vaktar, men inte tror jag det hjälper särskilt mycket mot den björn som sägs vandra omkring i närområdet till stugan. Han har setts vid vägen bara ett par hundra meter därifrån. Dessutom blev en bärplockare uppmärksam på ett underligt ljud och när han tittade sig omkring fick han se nalle som stod på  bakbenen och röt. Läge för björnfrossa alltså! Och dessutom var det i närheten av min sommarprommenadväg, lusten att gå där har inte varit påträngande kan jag väl med fog påstå!. 


För övrigt har det varit lite byggande och senaste veckan på börjades rödmålningen, nu återstår det vita som ska målas så fort vädret tillåter. I fredags var det också dags för den stora tallens fall,ett beslut som togs för många. många år sen men verkställandet har dragit ut på tiden. 






Vi har gjort en liten roadtrip till sambons bror och svägerska i Sundsvall och det var som alltid trevligt att ses och surra ett tag. 


Höga Kustenbron. 





Lila följde också med , och återigen, det är en fantastisk katt, hon tycks gilla åka bil, inte ett enda litet ljud kom från henne förrän vi svängde av från E4:an och hur sen katten navigerar skulle vara intressent veta. På hemvägen tittade hon bara ut genom bilfönstret när vi åkte iväg, lade sig ner, rullade in framtassarna och låg tyst och stilla ända hem, 38,5 mil utan stopp precis som hon visste var vi skulle!

Bärsäsongen har ju också startat med sitt överflöd, vi plockar trädgårdshallonen i mängd och det tar viss aldrig slut, det blir mycket sylt i morgonfilet under den kommande vintern.



Sen står övriga träd och buskar och väntar på att bli skördade; Moreller, Röda vinbär, Krusbär, Svarta vinbär och Äpplen och inte går det sätta stopp på samlarinstinkten heller.

Vi har efter några års saknad återigen fått en liten kotte på tomten, men nu vet jag inte om han också har blivit ett trafikoffer på genomfartsgatan, eftersom vi inte sett honom senaste tiden. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar