Summa sidvisningar

lördag 2 maj 2020

ELÄNDESAKUTEN

En kryptisk rubrik eller ska jag säga det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Det där med tänket tål att fundera på, tankevärlden inte bara var dunkel utan i stort sett obefintlig. Inte så konstigt för min del då det handlar om umgänget med datorn men jag överlistade den fulingen till sist och det måste belönas med en skrivande stund.

Vad kan ha hänt, frågar sig kanske läsaren till detta? Ja det hela började i onsdagskväll. Helt uttröttad efter garderobsstädning slappade jag i soffan och slötittade på TV och då det inte var något som fångade mitt intresse växlade jag spår. Tänkte att det var dags att blogga lite, finns ju en hel del att skriva i dess tider, men väl vid datorn fick jag slängt i ansiktet meddelandet "Inget Internet". Jaha, då får skrivlusten vänta ett slag och sängen väntade ju också så valet var inte särskilt svårt. 

Morgonen därpå läste jag i tidningen att vårt stadsnät varit utsatt för en cyperattack under onsdag eftermiddag och jag fick fick reda på att störningar i datatrafiken förekommit. Då min uteslutning från världen kvarstod frampå dagen kontaktade jag supporten hos internetleverantören.Trots välvillig hjälp ingen framgång men eventuellt kunde det fortfarande finnas trafikproblem. I längden var det något jag kunde  finna mig i så då ringde jag supporten hos datafirman och det samtalet slutade i en förmodan felet låg hos routern. Vad göra? Alternativet att sätta sig på bussen och åka iväg med routern till datafirman var det inte tal om. Bara att vänta på vad ödet kunde bidra med`!

Meeen, så isolerad som jag kom att känna mig utan tillgång till datorn även om jag hittade på annat att sysselsätta mig med går inte förklara. Någon form av beroende kanske. Fast som tillvaron är i dessa tider är just alternativa sysselsättningar livsnödvändigt och jag vill i högsta grad respektera FHMs rekommendationer. Så idag fortsatte jag med felsökning eller vad det nu kan kallas det jag tog mig an. Kontaktade först datasupporten, en stressad man rekommenderade en åtgärd och jag följde rådet om nätverksåterställning. Tack och adjö! Problematiskt för mig då jag så fort det handlar om datorn är att jag varken förstår talat eller skrivet språk och det är inte lätt ska jag säga. Jag får fysiska problem såsom svettningar, huvudvärk=härdsmälta och vill bara slänga mig på golvet och protestera ungefär som en fyraåring. Den andra sidan av mig är envis och aldrig färdig att ge upp förrän jag är överbevisad att tilltaget inte går i lås. Ryckte ännu ut kablarna till routern, slog av datorn för lite vila från mina obehärskade tryckningar av än den ena, än den andra knappen.

Som tur var ringde på dörren och jag fick tillfälle koka kaffe och en avledande pratstund. den pausen var välbehövlig och gjorde susen ska jag säga. Kunde naturligtvis inte släppa datorn åt sitt öde, jag ville vara med ett tag till. Kopplade in allt igen trixade med lösenord och voilá, "Du är uppkopplad mot internet", allt på plats igen och nu blir det köra av igen. Tillfredsställande att ha klarat det hela men förstår inte varför det används olika uttryck för samma sak beroende vem man tillfrågar, känns som ett språk i en hemlig orden endast för invigda. En hjälp i nöden finns för det mesta att hitta hos Google.

Det får räcka så länge med den här drapan, det jag hade i tankarna att skriva i onsdags får stå på tillväxt och kanske snart komma i någon form på pränt i nära framtid. För övrigt är hela världen i ett elände men det finns en form av gemenskap i det eländet även om vi troligen är beredda att avstå från den bakgrunden. Förhoppningsvis kan gemensamhetstanken kvarstå på andra ben.

Som tur är står det som av en händelse en Budapestbakelse  i kylen och väntar, jag tror den höjer livskvaliteten några grader under kvällen då förhoppningsvis vi Skelleftebor får glädjas över David Lindgrens vinst i Stjärnornas Stjärna. Glöm inte att rösta!!

I Febi värld, i vetande som dikt
är allting klart; klar strålar Febi sol
klar var hans källa, den kastaliska.
Vad du ej klart kan säga, vet du ej
med tanken ordet föds på mannens läppar,
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta
(Esaias Tegner)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar