Summa sidvisningar

onsdag 26 september 2018

TRÖTT, TRÖTT, TRÖTT

Solig höstmorgon


Ännu en vecka, drygt, har dragit iväg med både trevliga tillställningar och smått tröttsamma aktiviteter och idag försöker jag med någon form av återhämtning efter gårdagens totaldip.

Men jag börjar med den roligare sidan av tillvaron, d v s både film och annan underhållning. Andra filmen i Filmstudions höstutbud, den norska filmen Vad ska folk säga? var ett omskakande drama om hederskultur,. Jag gick därifrån med en känsla av förtvivlad maktlöshet, var finns möjligheten till kontakt och förståelse mellan så olika kulturer, i vilken värld finns mötet?

Jazzcafeet på lördagen lämnar jag därhän med tanke på söndagskvällens konsert på Nordanåteatern med Edda Magnason och Norrbottens Big Band.

En lång basklarinett, en icke fullt så lång man och i bakgrunden Edda Magnason


En konstellation med bl a 12-13 blåsare stod för ett enormt tryck och jag borde egentligen ha suttit längst bak i salongen och inte på rad sju. Fantastiska musiker och för alla utom en komposition stod överraskande Edda Magnason för. 

Lördagskvällens middag hos en väninna var ett avslappnat och trevligt avbrott i min tillvaro som hela tiden egentligen uteslutande handlar om att få lägenheten i det skick jag vill se den - så småningom! Tanken som kom efteråt var att jag tydligen fortfarande har en hög stressnivå som jag för en kort stund kunde släppa och bara njuta av den gemensamma och otvungna samvaron. Sov gott och länge på natten och kunde unna mig ordentlig vila under söndagen.Veckans morgonpromenader har varit härliga med soligt och lite höstkyligt väder.Jag passerar varje gång ridhuset och hästarna är då redan ute i hagarna, senast gången var vattenkaren tomma till viss förtret.

Vattenväntan


Kommande vecka startar dessutom något försenad Må bra-gympan.

Nu har jag ett par morgnar sett +2 grader som lägsta nattemperatur och det kan väl betyda att vissa ställen redan haft frost. I dag har jag avstått från den långa rundan men det blir not en kortare version senare under dagen.. I eftermiddag kommer Ikeatransporten som innehåller den garderobskombination jag beställde vid besöket i Umeå. Under dagen ska jag göra plats för de platta paketen som får ligga tills på måndag då monteringen ska ske.Det blir spännande se hur det kommer att ta sig ut och om det motsvarar min önskan om praktisk förvaring.

Och till sist men inte minst, vilken härlig känsla att äntligen ha fungerande belysning överallt. I går var elektrikern här och satte upp takarmaturerna och största statushöjningen är nog hallbelysningen då  jag kan ha stängd badrumsdörr i fortsättningen. Men ........ när allt var klart gick den s k luften ur mig, Jag blir så enormt trött när något ska göras eftersom jag hela tiden engagerar mig i vad som händer, vill ju att jag får mina önskemål genomförda till belåtenhet. Det blev ju också det igår men som sagt all ork tog slut för mig. Veckohandlingen stod dessutom på tur och det kändes ett tag som att om jag träffar någon som ska prata med mig så orkar jag inte med det.fast när nöden är som störst o s v..... Jag stötte ihop med underbaraste Kerstin, pratade några ord och hon erbjöd mig att åka med i bilen hem vilket jag tacksamt tog emot. Helt utmattad sov jag bort kvällen, orkade inte med vare sig film eller höstmöte med släktforskningsföreningen och sticknålarna fick dessutom också vila.

Den smådeppiga attacken försvann under nattens sömn och nu förbereder jag en stillsam dag.Tanken att jag inte kommer att klara av slutföra detta med lägenhetens iordningsställande får inte ta energi från mig. 

Veckan som kommer är det hög tid att vintra i stugan, som verkligen fått klara sig utan mina besök denna sommar, hoppas kunna vara där längre perioder kommande år. Efter det ska jag fundera över om och när det kan passa med några dagar i huvudstaden, det skulle nog behövas som omväxling. Dessutom fick jag hörom dagen en inbjudan till julfirande som jag ser fram emot, hoppas kunna ordna med kattskötsel under tiden. Lyckligtvis finns alltid ljuspunkter i framtiden.


Dagens vackra tanke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar