Summa sidvisningar

tisdag 1 mars 2016

SUPERTISDAG







Ursäkta att jag snor uttrycket för dagen till min rubrik, handlar definitivt  inte om något annat än min egen tisdag. En tisdag då som i vanlig ordning var promenad  och efterföljande lunch, i dag på Rinkside, Skellefteå Kraft Arena som i dagligt tal är isladan. God mat som vanligt, stort salladsbord (bara det tillräckligt för att bli mätt) och en fiskrätt och lasagne sen kändes magen något överansträngd och promenaden hem var definitivt nödvändig  och behaglig i solskenet. Det är sagolikt vackert ute, annat går inte säga. 
   Efter en stunds vila och dagens korsord i Norran var jag på fötterna igen för en promenad upp till MAXI och dagens veckohandling. Jag lyckades fylla tre kassar och föredrog bussen hem, den korta biten från hållplatsen var tillräcklig. Dessutom överraskade jag mig själv med Karin Bojs bok Min europeiska familj som jag länge haft i tankarna. Jag tyckte att det var ett passande tillfälle nu eftersom jag i natt läste ut boken om Bob, gatukatten i London. Det är i sig en otrolig historia och i boken rekommenderas en titt på Youtube och söka på Streetcat Bob många filmsnuttar finns utlagda..  Så nu är jag laddad för såväl andlig som lekamlig spis.

Jag kan ju för ovanlighetens skull presentera min veckomatsedel som till att börja med idag  blir en enkel fiskburgare. Fann att det fanns färdiggjorda sådana i frysdisken och prova bör man ju. Är inte heller speciellt sugen på mat efter den stadiga lunchen. I morgon blir det en smörgåsrulle till lunch och ugnspannkaka med broccoli och ädelost till middag. D:o till torsdagens lunch och spansk köttgryta (från frysen) till middag. Fredag pannkaka igen (rest) och middagen består av rysk laxsoppa som också får bli lunchmat på lördag. Då blir middagen hot chile=tacoröra med  olika tillbehör och tortillachips. Söndag lunch quesadillas med fetaost och salami och hot chili till middag. Jag har muddrat i garagefrysen och fann ett par paltar som gömt sig och de blir nog måndagens lunch och då dyker laxsoppan upp igen till middagen. Sen är det tisdag igen och nya planer. Frukostarna är oftast fil, en macka, ibland en varm av typ C roque Monsieur och kaffe varje morgon. Någon dag byter jag till gröt och mjölk som omväxling.  Med en frukt som mellanmål för- och eftermiddag tror jag att jag varierar mina måltider tillräckligt. I praktiken går det nästan inte att laga mindre än två portioner och i undantagsfall om det är lämpligt att frysa in, gör jag fler portioner. Följden blir att ena dagens middag oftast kommer tillbaka på lunchbordet dagen efter men jag ser ändå till att alltid servera mig själv lagad mat sittandes vid bordet. Fast i sanningens namn måste jag säga att oftast sväljer jag sista tuggan på väg från bordet. Jag har fortfarande inte funnit någon mening med att sitta kvar längre. 

Kvällen försvinner troligen i sällskap med TVn eller datorn och kanske jag tar tag i någon stickning, jag har nyligen återupplivat förhållandet med strumpstickorna och gjort ett par små vantar och två pulsvärmare. Oftast kan jag inte hålla mig ifrån att fördjupa mig i någon gammal kyrkbok på nätet vilket jag gjorde även i går kväll.  Då kom jag över en väldigt tragisk historia, jag var tvungen att kolla upp en ung kvinna som plötsligt bara var borta och endast tre år senare hade mannen gift om sig. Det visade sig att hon dog i barnsäng mindre än ett år efter vigseln.. En extra anteckning fanns vid begravningsdagen, två dödfödda flickor begravdes jämte modern. Året var 1786. Mannen drunknade när han var över 80 år gammal och i dödsboksanteckning noterades att han haft 9 barn varav fyra överlevt till vuxen ålder. Detta är en anledning till mitt släktforskarintresse, möjligheten att ta del av en mycket liten bit av den historiens så kallade vinslag i det tysta. 

För övrigt så är våren på väg, ett säkert vårtecken är tranornas ankomst, första observationen meddelades i fredags från Hornborgasjön och även andra ställen i den södra landsändan. Längtar att se tranorna som brukar hålla till vid sidan av vägen till stugan eller egentligen är det bara en jag brukar se men det lär finnas en till där också.


Vårtecken 2; Lila vill ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar