Summa sidvisningar

söndag 13 april 2014

SKÖNA SÖNDAG

Det var ju en gång i tiden titeln på ett morgonprogram på TVn som gick just på söndagarna.  Det var ett lugnt och avspänt program som man kunde njuta av. Lite flärd och inga, som jag minns, nyhetsinslag. Jag har också idag njutit en skön söndagsmorgon som fortsatt i en skön dag. Jag bestämde mig att stanna inomhus även idag fastän det en stund var soligt och vackert väder. Jag vårdar fortfarande förkylningen, hoppas bli av med eländet snart och det blir ju också bättre och bättre dag för dag, men ännu inte befriad. När jag steg upp regnade det och eftermiddagen blev rätt gråtråkig, men jag har sett till att må riktigt gott med handarbete och så naturligtvis det dagliga korsordet som idag blev två. 



Gårdagens skörd



Jag virkar vidare på äggmössorna och idag blev det en grön kubb och en blå matrosmössa är på gång. Det blir säkert ännu en under kvällen, det är så otroligt roligt göra onyttiga ting för att inte tala om hur fantasin virvlar runt i huvudet.













Som jag nämnde i gårdagens inlägg var det igår på dagen sex månader sedan den förfärliga lördagsmorgon när jag väcktes av beskedet att min älskade Börje inte fanns mer, beskedet som jag inte alls kunde förstå . Jag blev t o m arg på läkaren som ringde, tyckte , ja vad jag tyckte vet jag inte, men vad jag vet är att jag satte mig upp i sängen , höjde rösten och skarpt frågade vad det var han försökte tala om för mig. I mina öron var beskedet en total omöjlighet. 

Som av en tillfällighet fick jag sent igår kväll ett meddelande från min FBvän Hanna med en kompletterande länkadress. Jag skulle just till att avsluta dagen så jag tänkte  att jag lyssnar strax innan jag går till sängs, Så, när det återstod mindre än en halv timme av dagen satte jag mig vid datorn, klickade på länken och lyssnade på betraktelsen från lördagens helgsmål i radions P1 hållen av den präst som var här till Börjes begravning.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2339#

När jag planerade allt runt begravningen och minnesstunden var det med en enda tanke, att på allra bästa sätt hedra Börjes minne genom att försöka tänka mig in i hur och vad han skulle ha uppskattat och få det genomfört på så fint sätt som möjligt. I det sammanhanget kände jag starkt att jag ville ha en präst som vi antingen kände väl eller allra helst den släkting som som fanns, ville ha så nära sammanhang som möjligt. Och allt gick som genom ett under min väg. Det blev ett ljust, vackert avsked och alla begravningsgäster som jag mött har också med beundran lovordat prästens insats, vilket jag också framfört till honom och det värmer även mig att höra det. Det var alltså han som höll gårdagens helgsmål.

Sen förstår jag inte varför det inte gick få in en klickbar länkadress, antagligen någon inställning i det här nya operativsystemet som ska göras. Så för den som vill lyssna blir det att kopiera och klistra in på adressraden men det är ju inte nåt större besvär heller, eller hur?

Jag åt min söndagsmiddag strax innan jag satte mig vid datorn och provade samtidigt en nyhet för min del, färdigkokta rödbeter i 200 grams förpackning som innehöll två separata påsar om vardera 100 gram.  Väldigt behändigt för ett en persons behov. Jag åt smörstekt, parmesanpanerad torskrygg med avorioris, stekta rödbetor sockerärter. Jag klagar definitivt inte på dagens måltid. Och nu till soffhörnet och fortsatt virkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar