Summa sidvisningar

onsdag 3 oktober 2012

Nässelbränna

Vaknade tidigt, alldeles för tidigt, i morse, och trodde mig kunna somna om, men utav det blev det ingenting, så jag klev upp och tittade ut på .....dimman. Startade upp dagen  likt alla andra dagar med att ge Lila dagens första mål som hon mycket bestämt bad att få genast. Sen start av kaffebryggaren  och andra frukostbestyr. Skivade upp och förpassade gårdagens limpbak till frysen. Satte på radion och hann precis höra slutet av morgonandakten, alltså klockan var ännu inte sex! 

Sambon gav sig bortåt halv åtta iväg till sin vattengympa och själv gick jag iväg på morgonpromenaden, fick upp farten med mina stavar och där jag gick uppfattade jag ett konstigt ljud bakom mig, vände mig om och vad får jag se.............jo en polisbil kommer krypande efter gångvägen och då måste den ju strax innan ha passerat genom en gångtunnel! Det är ju närmaste vägen mellan två stora bostadsområden, men ändå?

Väl hemma stannade jag kvar ute, vädret hade blivit betydligt bättre och trädgårdens bortglämda hörn behövde få lite uppmärksamhet.Jag började rensa där i måndags men det återstod en del  att göra. Sex sopsäckar och en liten hög avklippta grenar ska förpassas till Degermyrans ÅVC. Sen spädde sambon på med att hallonbuskarna skulle klippas ur. Jag kom ordentligt upp i varv och gick loss på ogräset där också. Solen hade kommit fram så det var riktigt skönt att vara ute. Men nu när jag sitter och skriver så glöder fingrarna inte bara av skrivarglädje utan nässlorna, dessa trädgårdens huliganer, gick det inte värja sig emot och ändå hade jag arbetshandskar på händerna. Det svider överallt på händerna och fingrarna känns dubbelt så stora,

Nog hade jag glömt tiden lite också, för när jag till slut gick in för lunch, upptäckte jag att den blev lite fördröjd, klockan var halv två, men salladen var förberedd så det gick åtminstone fort att få fram på bordet. På eftermiddagen kokning av pölsa, ett snabbt besök på MAXI, slut kaffefilter, och efter middan en stund i soffan framför TVn med virkningen, det är fortfarande restgarnet som blir en maxad mormorsruta............och katten i knäet. En skön stund som avslutnign på en härlig  utomhusdag.

1 kommentar:

  1. Ja du dessa nässlor! Jag är helt säker på att deras uppgift i världen är att anfalla, skrämma och "beskydda" ALLA hallonris! Vet int hur många meterhöga brännnässlor jag slagits med i sommar!
    Dom ska visst vara goda till soppa, men jag vet int det...
    Du gick väl för fort, det var därför polisen var efter dej ;)
    Kram

    SvaraRadera