Summa sidvisningar

söndag 30 september 2012

Sköna söndag







...och mätt i magen, ska jag äntligen försöka väcka liv i min något avsomnade blogg. Det blev lite ont om tid så att säga ett tag här på sensommaren med  det ena och det andra. Skytteltrafik till stugan med byggmaterial och jobb. Det fanns en plan för vad vi ville få gjort innan hösten och kylan kom och det gick bra. 


Före .......
och efter

Samtidigt var det älgjakt, dignande bärbuskar och fruktträd att skörda, Så jag har kokat köttben till buljong, syltat och frusit in körsbär, hallon och krusbär från tomten och blåbär från skogen. Vårt enda äppelträd gav bra skörd men när moset skulle passeras blev det en lite upphetsad stämning, passerapparaten fungerade inte som den skulle. Vi körde igenom moset tre gånger och det blev ändå kvar mycket av äpplet i skräpet, men då fick det bli så. 

Men ändå, överraskningarnas tid är inte förbi, Det visade sig att det fanns en reservdel t o m på lager hos ELON och detta till en maskin som är över trettio år. Men den var dyr och egentligen var det bara en packning som tappat spänsten. 





Vi åkte sen ner förra fredag för att städa upp efter bygget och fick en underbar sista helg för säsongen i stugan


 .


 Uppehållsväder och ganska soliga dagar om än kyligt gick allt som en dans. Vi grillade på kvällen och när det mörknade tände vi en eldkorg nere på stranden. Himlen var stjärnklar men på morgonen fick vi en föraning om vad som kommer. Det var nå't konstigt på sanden, det visade sig vara höstens första  frost och termometern hade stannat på  1,3 minusgrader. Klockan var bara 06.15 när jag tassade ut, det var så vackert så jag bara måste!









Under ett par veckors tid har det dessutom varit extremt högt vattenstånd, men det började sjunka under den helgen för att vara tämligen normalt i tisdags då vi åkte ner för att vintra stugan. Vattnet stängdes av och sånt som inte lämnas kvar över vintern plockades hem. Det kändes skönt att avsluta säsongen, sent om sider fick jag även  känna lugnet och harmonin där ute. Det tog tid i år, jag hade svårt att slappna av och i sanningens namn så väntade jag hela tiden att sommaren skulle komma. Kom den? Nope!  Och jag låste dörren med orden: Nu börjar jag längta till våren igen! Sant!




Lila kan konsten att njuta i alla lägen




På något sätt känns det också skönt att vara hemmavid nu, höstrutinerna infinner sig så sakteliga. Må bra gympan är igång, en seniorgrupp som styrketränar i badhusets gym och inte minst den trevliga promenadgruppen jag är med i och träffas varje vecka. 

I dag blev det en bra dag trots regn från morgonen och mulet väder resten av dagen. Har pluggat lite  för den kvällskurs (fem ggr) jag går, löst dagens korsord, läst ut en bok, gjort matsedel och handelslista för kommande vecka. Middagsmaten blev en mycket enkel men god ugnslax, pressad potatis och grönsaker. Man blandar riven stark ost, skorpmjöl och grädde som efter att ha fått svälla en stund breds över en laxfile, saltad och kryddad med citronpeppar, lite smörklickar ovan på och skjuts in i ugnen i osannolika 250 grader ca 20-25 min. Enkelt.


2 kommentarer:

  1. Hallå!
    Välkommen hem till vardagen. =D
    Man tycker ju att med det väder vi haft i sommar, att man skulle fått tid till bokläsning, sockstickning...men icke! Jag börjar undra vad jag gjort hela sommarn!!
    Vi träffs nästa tisdag hoppas jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen tack detsamma du, vardagen känns ju igen och upprepar sig tämligen regelbundet och det är nog så bra. Vi ses och kram på dej!

      Radera