Summa sidvisningar

onsdag 24 oktober 2012

Matvanor

Ny dag, nya möjligheter, till vad kan man väl undra men nog är det en god tanke att starta dagen med, och dagens start blev onödigt tidig. Vaknade efter en kort natt och somnade inte om så det blev en stilla morgon i skymningen. Först lite gosa med katten innan hennes frukost serverades. Kaffebryggaren startades och började sitt puttrande. Sambon kom också upp när kaffedoften spred sig och nu har han åkt iväg till sin vattengympagrupp.  

Själv fortsätter jag den stilla morgonen och tänker över dagens möjligheter. Eftersom natten varit mild, hela 5 plusgrader när jag först kollade temperaturen, så tror jag att det är läge att ta hand om det sista utomhusstöket, som fortfarande inte blivit gjort. Kanske också passa på att hämta hem lite en- och granris nu när det råkar vara uppehållsväder och pynta friggebodens fönsterlåda som längre fram toppas med en ljusslinga. Den stora krukan vid bron ska fyllas med granris och röda ljus till Advent. När sen snön kommer så snöar ju hela härligheten över och blir lite i vägen för snöröjningen, men jag vill ändå inte avstå från att ha den stående där.

Måste under eftermiddagen ner till stan och ev byta en jumper jag köpte utan provning, tycker att den känns lite i största laget. Den är turkosmelerad med silverglitter och passade perfekt till mina tidigare inköpta mörkt blågröna jeans. En grå sjaltub med lite, lite glitter men mycket volanger och volym följde också med. Jeansinköpet förra veckan kompletterades med en blus med ett slags batikmönster i blå-gröna nyanser ooooch en liten grå kofta i cashmirull, jag kan försäkra att jag blundade när jag betalade! Men den är ljuuuuvlig!

Såg igår kväll intervjun med Karin Göthblad och den avslutades medatt hon berättade om sina matvanor, som måste vara en mardröm för varje dietist och matrådgivare. Lite mat till frukost, ingen lunch och alltid samma middag, köttfärssås på lammfärs och bl a halloumi plus lite annat gott. Hon påstod tom att de dagar hon inte åt hemma, kunde hon längta efter standardmiddagen!  

En annan gör nog i jämförelse lite för stor apparat med mathållningen. Noggrann matsedel en vecka i taget med veckohandling och få avsteg från planen, men för mig fungerar det bra (och det är heller inte konstigt efter en 40-årig vana), inga funderingar över vad jag ska hitta på till middag osv. I samband med att jag slutade jobba bestämde jag också att vi skulle unna oss lyxen med nylagad mat varje mål, eftersom livet dittills bestått av helgmatlagning för kommande vecka, att fylla frysen och göra matlådor på jobbet. Numer finns så gott som ingen färdiglagad mat i frysen, bara en del maträtter som är bättre lämpade för storkok än bara till två portioner. Det fungerar alldeles utmärkt, priset är mycket tid vid spisen, som jag egentligen ser som meditationspauser, det går jättebra att hacka grönsaker bl a och försjunka i alldeles egna, lugna tankar. 

Det har nu ljusnat, blå himmel med enstaka moln i söder, lite gråare norrut och inte helt vindstilla, kulingvarning ute vid kusten, men blir nog en bra dag igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar