Summa sidvisningar

söndag 7 oktober 2012

Översvämning

Ännu en helg har gått, med regn, mycket regn, helt enkelt hällregn, hela tiden- Regnmätaren har för länge sedan svämmat över och antalet mm kvittar  egentligen, men huvvaligen om det varit snö, då  har det verkligen inte varit utan bekymmer. Det är bara att hoppas att den vita varan dröjer till strax innan jul, grön jul stämmer inte med förväntningarna. 

Jag tycker nog att jag är ganska bra på att gilla lägen, det finns ju alltid sk tidsfördriv, t ex att byta gardiner och blommor i fönstren. 

Efter en utflykt till Blomsterlandet fick jag med mig ett par kassar och har nu rosa blommor i köksfönstret. Ett par julstjärnor som i affären benämns höststjärnor möjligen därför att färgen är ljust rosavit. En annan med små blommor i kraftigare rosa och en rex begonia trängs tillsammans med ett par gröna bladväxter och pryder nu sin plats. De har ersatt bl a ett par gula begonior som jag köpte till påsk och tog då de allra mest utslagna eftersom det var så nära påskdagarna. Jag tänkte att huvudsaken de lyser upp fönstret över helgen, så räcker det. Och nog lyste de  och det med besked, en mer överdådlig blomning hade jag aldrig kunnat drömma om och dessutom över hela sommaren ända fram till nu. Å andra sidan tog det slut på en gång, men de har verkligen varit en prydnad för fönsterbrädan.

Efter en något försenad middag blev det som vanligt TVn och katten i knäet, Moræus och Spårlöst, som alltid löser sig och man kan klämma fram en liten tår. Apropå TV-program tyckte jag att Team Bagge oförtjänt åkte ur Körslaget, fast en liten förvarning kom från sambon när de framförde första låten och han sa att en sjöng fel. Jag vet ju vid det här laget att han har ytterst känsliga öron för orena toner och ibland kan ju även jag höra nåt ditåt, men att han kunde urskilja det i en kör förvånade mig. Nu tror jag inte att det var avgörande för körens överlevnad, jag såg att någon anspelade på att  röstsiffrorna möjligen manipuleras så att "rätt" kommun får del av vinstpengarna och det vore ju ett ojust förfarande i så fall, men, men...

I vilket fall som helst fanns i det kören en medlem som väckte ett tidigt barndomsminne. Jag var kanske i 5-årsåldern och mina lekkamrater var två jämnåriga pojkar. En dag kom de på en bra idé, jag skulle få åka båt i ett dike med ytterst lite vatten som dessutom var grumligt. Båten var en zinkbalja med upprostad botten, själva "båtfärden" tycks jag minnas blev ganska kangglig och följaktligen kort. Vad jag däremot minns var min mammas upprördhet över den nedsmutsade tös som kom in. Den ene grabben blev så småningom far till en son som hamnade i Bagges kör och jag har nog aldrig träffat honom efter vi gått ut skolans sjätte klass.

Nu regnar det igen som om  himlen var öppen, då är det är bara att lägga sig på söta örat, läsa en stund och somna gott. Förresten såg jag en uppgift att det kommit 87 mm vilket skulle motsvara 0,87 m snö! Huvva!

1 kommentar:

  1. Håller helt med! Team Bagge skulle int ha åkt ut, men jag hade det på känn. Sa till Mats Att det kommer att stå mellan Hoffsten och Bagge, vilka som åker. Men han sjöng ju så bra skelleftekillen i sista låten. Båda ungarna mina känner killen. Han har hunnit spela i en del band här i stan, ett som hette Last Summer.
    Ja vi åkte skridskor i diket vi...och plurrade..
    Kram

    SvaraRadera