Summa sidvisningar

måndag 19 september 2016

HEMMA IGEN

Och gått in i ett nytt decennium, åldersmässigt sett. Efter att jag lämnade stan den 9 september fylld av förväntan och nyfikenhet på vad som hända skulle dessa 10 dygn som jag planerat vara "out of town". Mina förväntningar blev till fullo tillgodesedda, mer än jag någonsin kunnat förvänta mig och idag har jag uppriktigt sagt varit lite vilsen i pannkakan. Det är inte svårt att hela tiden vara  den uppvaktade och omhuldade personen, att få så många glada tillrop, för att inte tala om alla kramar som hela tiden omfamnade mig. Då blir tystnaden faktiskt påtaglig, men som jag njutit, som jag känt värmen från alla och som jag uppskattat allt. Till och med sensommaren bjöd det allra soligaste och varmaste väder man inte ens kan drömma om i mitten av september- Inte gör det ont att fylla åttio under sådana omständigheter och mina depåer har rikligen fyllts på så framtiden känns verkligen ljus. Det ÄR gött att leva!

Första etappen av min resa gick till Göteborg/Kungälv. Min kusinfru Birgitta hade i ett tidigt skede frågat om jag planerade någon resa men sanningsenligt svarade jag  att så var inte fallet, tanken var att möjligen göra ett besök hos hennne och familjen! Efter ett tag ringde hon igen och berättade om en minikryssning från Köpenhamn till Oslo som jag genast tyckte lät lockande och hon bokade en resa på min födelsedag. 

Dagen jag kom ner blev det kräftkalas med familjen, nyfångade och nykokta havskräftor fanns i rikling mängd på bordet och jag som smakade dessa läckerheter för första gången åt, sölade och njöt, så gott som det var. Dagen efter gick utflykten till Marstrand i strålande sol och värme. Där anordnades en sk gourmetvandring, ett årligt återkommande arrangemang, då man går mellan ett antal restauranger som erbjuder en sk smakbit från sin meny till det facila priset av 50 kronor. Det var dock långa köer upp till en timme på ett ställe så vi vandrade i stället runt på ön, kollade skyltfönster och någon shop tills vi fann ett ställe med minimal kö- Där bestod smakbiten av en räkmacka plus ett litet glas vin (ganska stort alltså) som smakade ljuvligt. Söndagen då vi lugnt såg fram emot utflykten, ett besök på Crippas Café som blev upptakten till firandet genom det glas champagne  jag bjöds på !

Måndagsmorgonen startade tidigt med buss från Kungälv, upphämtning av medresenärer i Göteborg, Halmstad och Varberg (tror jag) överfart till Danmark på bron som även det blev premiär för min del. Efter någon timmes strosande och lätt lunch på Ströget var det så dags att borda båten vid halv fyratiden. Vi passade på att njuta av sol och vin på akterdäck så länge vi kunde innan det blev dags för middag. Det var buffé med massor av olika skaldjur och andra delikatesser, goda ostar i mängd och ett dignande dessertbord där även en mäktig tårta fanns. Vi hade dessutom turen att få jättetrevliga och glada bordsgrannar så det var verkligen helt lyckat. 

När vi gick ut från matsalen stod en ur personal och tackade oss och jag bredde på med att det varit en fantastiskt god födelsedagsmidag och viskade i hans öra vad jag fyllt! Resultat: Då vill vi bjuda på champange och choklade i Columbusbaren!!!!!!!!! Och där satt vi alltså med stor flaska champagne, som naturligtvis blev för dryg för oss två men ett tillkommande norskt par tog glatt emot inviten att dela med oss.

Efter morgonens frukost i båtens för kunde vi sitta och följa inseglingen till Oslo på den mäktiga fjorden. Väl framme vid Operahuset hade vi några timmar för egna aktiviteter och jag fick tillfälle träffa en släkting till Börje, kommen från USA och gift i Oslo, det var jättetrevligt att hon hade en timme till övers. Sen en promenad längs Karl Johans Gate upp till slottet och tillbaka till järnvägsstationen där vi unnade oss en glass. Bland de dyrare visserligen, 1 kula 35 spänn, men en god körsbärsglass var värd det. Återresan lång och något avslagen, uppehåll för en måltid , Cesarsallad, och hemkomst omkr 19.30 då två trötta damer hamnade framför tv med en kopp te. En fantastisk resa med bara fina minnen.

Sen var det uppbrott för min del och jag åkte på onsdag eftermiddag till Stockholm där mina goda Sollentunavänner mötte vid ankomsten till Centralen på kvällen. Dagen efter promenad  och fika på stan, jordgubbsslush på Gondolen i väntan på kvällens aktivitet som inte avslöjats för mig. Promenadmålet var Kajplatts 16 och där väntade en midagskryssning med S/S Stockholm, Vaxholm ToR, så det var helt oväntat och en underbar överraskningspresent. God  välsmakande mat, 3-rätters (Jesper Taube krögare), vackert väder och fullmånen visade sig sparsamt dock  till att börja med men så småningom skingrades molnen och det blev fullt ljus. 

Efter en god natts sömn bar det av till slutmålet för min resa, till Österskär och brorsdotterns familj. Det var skönt av i lugn och ro sitta med en virkning och småprata med henne som är konvalecnet efter en operation men nog blev det fest där också. På lördag kom dottern med familj och biträdde med matlagning, Jag håller absolut inte med om att den var bara så enkel, många moment i alla fall som resulterade i underbart välsmakande laxanrättningmed både äppelkaka och dito paj som efterrätt. Och till kaffet - överraskning igen---! Presenter, presenter och jag är nog ganska bortskämd vid det här laget, så det var nog tur att hemresan fanns inom räckhåll. Bortskämda personer blir oftast odrägliga att umgås med och jag vill ju gärna behålla min status som välkommen faster.

Hemresan, ja den gick utan missöde och min lilla ångeststrimma som gjorde sig påmind innan jag åkte eftersom jag var så uppfylld av förväntan var helt obefogad. Allt var ännu bättre än jag någonsin kunnat drömma om och jag fick rikliga tillfällen att träffa mina nära och kära. Mitt ressällskap på kryssningen och jag kom överens om att göra fler resor tillsamans så jag har stor tillförsikt inför min kommande framtid.

 Jag sa till någon att jag betraktade den här årsdagen som en slags livsexamen, man har genom åren fått ett rikt mått av erfarenheter, upplevelser i både glädje och sorg. tillfällen till kontakter med människor av varierande slag som alla bidragit till en god personkännedom och nu kan jag känna både lugn och trygghet med det som passerat under livet i bagaget. Efter alla examina har man ju rimligtvis fått den grund man kan stå  på för att använda sina lärdomar, så även med livet. Jag känner också stor tacksamhet att livet fört med sig en god hälsa som jag rimligtvis bör vårda efter bästa förmåga och med förnuft. 

Skriver en förnöjd människa i sina bästa år med många framtidsplaner!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar