Summa sidvisningar

torsdag 19 november 2015

UR DJUPET AV EN SKURHINK.......









........alternativt skurhinkens lov. Min skurhink fick inte lov idag utan fick lov att göra en lov in till badrummet och min lov fick tillfällig gymnastik. Jag roade mig med att kolla upp i SAOL hur många betydelser som finns för ordet lov och jag snickrade ihop ovanstående mening med de olika varianterna; lov-beröm, lov-ledig, lov-tillåtelse, lov-gir,sväng, lov-(hand)lov. Dessutom finns ett stort antal sammansatta ord varav ett var för mig helt obekant nämligen lovbardun, men som varande landkrabba tillhör det inte vardagsspråket. Det är namnet på en flyttbar stötta som har sin plats på lovarts sida så nu har mitt ordförråd ökat. Frågan är väl om jag vare sig kommer ihåg det någon längre tid eller över huvud taget kommer att använda det.

Nu har man ju kommit in i en årstidsstädning som inte går hoppa över, den heliga julstädningen! Jag började så sakteliga med badrummet och hann med en del av tvättstugan också. Väggar, skåp och golv fick sin beskärda del av skurvattnet och allt avslutades med nygamla julgardiner som kom på plats. I badrummet hittade jag en del av mitt borttappade hår och jag önskade att det gått återanvända. Jag har under sensommaren fällt hår i mängder, tycker det verkar som halva mitt innehav försvunnit. Det hände när jag duschade att jag tyckte mig få munnen full av hår och till slut inhandlade jag en förpackning Silicea på apoteket och har snart käkat upp den, jag tror  jag kör en omgång till när jag ändå håller på. Hos frissan kompletterade jag med ett specialschampo som skulle vara verkningsfullt så jag får väl se vad som händer. Jag kan väl tycka att det inte har slutat falla helt men perukhotet känns inte lika påtagligt nu. Då jag inte kan hitta på någon anledning så skyller jag på stress. Men förhoppningsvis blir den plågan mindre vad tiden lider,. Jag ser faktiskt med spänning framtiden an.

Det ser nästan ut som om vi kan få lite mer vinter nu, snön som fallit under natten, ligger faktiskt fortfarande kvar både på gräsmattor och gator

Höstens första, riktiga snö

 Så milt som det ändå är blir de ju aningen slaskigt men hellre det än en snabb temperatursänkning, då har vi halka som ett brev på posten. Mera snö om jag får be, som ligger kvar och packar sig till ett fast och fint vinterväglag.

Nu har jag fått mig en snabb och enkel middag, köttbullar och färsk fettuccine smaksatt med tomat, inte helt fel men en liten höjdare finns i kylen,en saffranssemla  väntar på att få komma ut! Sen blir det en tidig kväll eftersom jag måste gå upp i svinotten för att bli klar att äntra den tidiga lokalbussen kl 05.15. Kan bara hoppas att Lila håller tiden och väcker sin vana trogen vid fyratiden.. Hennes väckningsmetod är synnerligen effektiv, hon buffar eller egentligen stångar med all sin kraft sitt lilla huvud på min käke ända till jag vaknar och pratar med henne. Då ger hon sig och kryper ner  hos mig och somnar till och med en stund innan nästa attack kommer. Troligtvis less  att vänta på mat, hon mjölktrampar för fulla muggar högt spinnande och då är det bara att gå upp och servera drottningen frukost. Den varianten blir troligen inte aktuell i morgon.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar