Summa sidvisningar

tisdag 23 juni 2015

VARDAG IGEN

Midsommaren kom .... och gick ...... och vilket fantastiskt väder vi fick, Strålande sol, svag vind och ganska varmt. Bäst dock att placera sig i lä, havsvinden är fortfarande kylig för att inte tala om vattnet. Brrr!! Inte för att jag provat själv men stuggrannens tuffing till son skulle helt klart prova, troligen var det i kallaste laget för han gick inte ut längre än till knähöjd vid första försöket. Senare badade han i en annan vik som har ett bättre läge med något mindre kallt vatten. 

Jag åkte alltså ner till stugan på torsdagen med en i allra högsta grad fullpackad bil, det är många saker som man tror sig behöva för uppstarten av stugsäsongen, ändå blev mycket kvar hemma som jag senare upptäckte att jag glömt, men nog gick det klara sig utan också, fast läsglasögonen saknade jag mest ändå! Första kvällen där var som vanligt den här årstiden helt magisk och skvallrade lite om en vacker morgondag och jag blev länge sittande, tittandes ut över havet.



Midsommarafton, tidig morgon med en strålande soluppgång, känslan att barfota tassa ut i fuktigt gräs en sån morgon är obeskrivlig, jag gick min vanliga lilla runda på tomten och bara njöt av tillvaron. 

Jag hade inte någon plan klar för dagen men det vackra vädret gjorde att jag åkte till Skolan i Hökmark



där det är traditionellt Midsommarfirande sen många år tillbaka med mycket folk och man träffar många bekanta som sökt sig dit. Var sen bjuden till bästa vännerna i byn  och det blev en harmonisk kväll med god mat i trevligt sällskap. Så småningom bröt jag upp och äkte iväg tillbaka till stugan. Trots det vackra vädret såg och hörde jag inte särskilt många människor, bara ett gäng som tog sig en kvällspromenad. Det är skillnad mot många år tidigare då det var fest och glam runtom, generationsväxlingen bland stugägarna är tydlig. 

Midsommardagens morgon började jag med förberedelser för lunchen då jag väntade gäster, bl a skulle  den sedvanliga midsommartårtan bakas. Jag har alltid bakat den när vi firat midsommar i stugan och det känns som den hör till även i fortsättningen. Den är det enklaste man kan tänka sig men mycket midsommar, en enkel sockerkaksbotten i långpannan som sen får ett täcke av grädde och cremefraiche som vispats ihop och smaksatts med vanilj- och florsocker. Massor med jordgubbar i trängsel gör hela skapelsen klar. Jag bjöd dessutom på sill, Konstnärens röda sill, mattjesill med tillbehör och naturligtvis färskpotatis. Strömmingen som brukar vara självklar till midsommar bjöds inte på, tillgången har i det närmaste varit obefintlig. däremot melonsallad med fetaost och köttbullar som reserv för barnen bl a. Det bästa av allt var att vi kunde sitta ute på altanen och njuta av det vackra vädret. 

När mina gäster var på väg att åka kom ännu ett besök som gjorde dagen till en fullträff. Jag fick ha båda mina #adoptivfamiljer# som jag kallar dem hos mig, bästa vänner som aldrig glömt mig under tiden sen jag blev ensam utan på ett alldeles enastående och värdigt sätt varit mitt trogna  stöd. Jag känner tacksamhet  för att dessa människor finns för mig samtidigt som jag beundrar dem för deras uthållighet. Kärlek!

Söndagen som också var årets längsta dag hade jag tänkt avsluta helgen  och åka hem, men det gick liksom inte in i mitt huvud, å andra sidan visste jag inte heller riktigt varför jag skulle stanna kvar vilket jag ändå gjorde. Lite socialt prat med stuggrannarna, sen middag i aftonsolen  på altanen

Vila efter middagen
                                                             och ännu en magisk kväll.
Midnatt, årets längsta dag
På måndagsmorgon var jag äntligen klar hemfärd
 och åkte iväg efter lunch, då också solskenet från morgonen försvagades och molnen började komma. Väl hemma slutade dagen med en småregnig kväll och för egen del blev jag nästan lamslagen av trötthet. Tror att den syremättade havsluften krävde mer än den gav men efter nattens goda sömn är jag nu i form igen för nya uppdrag! Återstår att se vad jag hugger tag i nu närmast, har inte planerna helt klara och dessutom väntas en helregnig morgondag som troligen kommer att begränsa utomhusaktiviteter. 


1 kommentar:

  1. Hej! Jo det där med packning, det är en hel vetenskap! Vet int hur många gånger vi redan varit hem till stan och hämtat saker och det är fortfarande kvar saker. Det viktigaste enligt mej, mina målarlådor! Tror du hade det lugnare med mygg iaf annars hade vi oxå en toppen midsommar.
    Kram och du vet var jag finns ;)

    SvaraRadera