Summa sidvisningar

tisdag 30 juni 2015

SISTA JUNI

Sommaren går fort i år, den har ju knappast börjat än, dagens längd har senaste veckan blivit 16 minuter kortare och fastän solen lyst från blå himmel någon dag då och då så har den riktiga sommarvärmen inte kommit och det är bäst man ser till att hålla sig i lä för vinden. Men hoppet finns  och förväntan är stor. Glädjestunderna finns dock,  det gäller att ta vara på dem. 

Tidig morgon igår sken solen klart och fint, det var bara svag vind och jag kunde äta  min frukost ute vid stugväggen med ett skimrande hav framför ögonen, lyssnande till fågelkvitter. Det var ett sånt där "halleluja moment" som man önskar skulle kunna tas fram mitt i smällkalla vintern. Jag hade också sovit en lång natt utan att vakna en enda gång, somnat från bok och lyse. Nu satt jag kvar en lång stund, läste sommarromanen, en tegelsten som ska räcka hela sommaren lång. En roman av Michel Faber; Sugar - kvinnan som steg ut ur mörkret. Nu börjar jag komma in i handlingen och tror den kommer att fängsla mig, språket är färgrikt målande med ett intressant upplägg. Författaren vädjar till läsaren att delta i handlingen genom små uppmaningar som gör att romanfigurerna kommer närmare,  blir på nåt sätt mer levande och miljön påtagligare. Fortsättningen spännande!

Det blev ett par fina dagar i stugan med diverse sysselsättningar/tidsfördriv. Äntligen kom blommorna  på plats i amplar och låder, ja visserligen återstår fortfarande lite mer att plantera, det rymdes inte allt i bilen när jag åkte ner, men det kommer mera nästa omgång. Gräsklippning, eftermiddagsfika på söndag med några av grannarna, stök på tomten och småprat med med andra grannar. Och så naturligtvis min trogne lille 6-åring som blev så glad när jag äntligen dök upp. Tänk, jag tror det är en fantastisk gåva, en höjdpunkt att få det oreserverade förtroende som han visar under, som jag misstänker. en begränsad tid. Men små ädelstenar måste vårdas för att glittra och bli bländande!


Promenadvägen



Ena morgonen gick jag iväg på en morgonpromenad, den första för säsongen. En smal grusväg som går rakt in i skogen, en och annan bil kan komma men mest är det alldeles lugnt och stilla  och mycket fågelkvitter.

Hela skogen full av blommande skvattrem
Rykten att det kan finnas björn i området kommer varje sommar men jag går liksom med skygglappar och njuter i fulla drag av fågelsången och naturen. Så länge jag inte sett Nalle är jag lugn och troligen har han, om han finns där, koll på mig i så fall. Jag var ändå omsvärmad av mygg i mängder, stora rackare, som man än så länge är nästan helt befriade från nere vid vattnet. 


Eftersom det som vanligt alltid stämmer när väderspåmännen ser att regnet är på gång åkte jag hem i går kväll och tvättmaskinen får passande nog gå idag. Sen blir det, som vanligt, veckohandling och så ska jag hämta mina nya solglasögon. Hoppas också att det inte blir mer regn nu på ett tag så jag kan måla bron, den har ju tak över sig och bör förhoppningsvis torka snabbt. Jag har svårt få till detta med altanskötsel, allt regnande hindrar mig och när det är sol har jag oftast dragit iväg till stugan, men till sist måste ta mig i den där besvärliga kragen, bestämma att nu är det prio nummer ett och göra slag i saken. Deadline!

För att vara i ett sommarstuguområde, hela kustremsan är mer eller mindre befolkad av sommargäster, så är det definitivt inte i obygden om man ser till att vi faktiskt har en restaurang  med gott rykte på några kilometers avstånd



Dessutom har vi det välbesökta utflyktsmålet Bjuröklubb på ungefär samma avstånd, för någon sommar sen beräknades antalet besökare vara ca 20 000 personer, vilket bl a gjort sig påmint genom att internetåtkomsten varit nästan obefintlig. Nu tycks i alla fall ett fungerande 3G finnas. Uppe vid fyren finns förutom möjlighet till övernattning även ett café med mat och fika. Utsikten enastående med utomordentligt stor risk för blåst!

Men för att sluta där jag började, juni månads sista dag, i morgon börjar den s k sommarmånaden och hoppas verkligen att den gör skäl för namnet.  Sen kanske det blir nån liten planering för sommaren också, hittills har jag inte haft några ideér alls utom naturligtvis den vanliga resan upp till Sorsele och besöket på gravarna där mina föräldrar och morföräldrar vilar. Den lär väl bli av senare delen av juli månad, det är kyrkhelg i det lilla kapellet tre gånger varje sommar, sista söndagarna i juni, juli  och augusti månader. Juli månads är den mest besökta och förra sommaren när jag var där var det på dagen 50 år sen jag vigdes just där!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar