Summa sidvisningar

torsdag 6 november 2014

OUT OF TOWN

Eftersom jag sedan en tid planerat resa bort över Allhelgona åkte jag redan i torsdags (oj vad tiden gått fort) ner till Lövånger för att tända ljus på gravarna där, med 110-timmarsdito skulle de ju ändå räcka över hela helgen. Samtidigt gjorde jag en sväng till stugan, hade en del nytvättat som skulle lämnas där och bara att åka förbi och titta till där är väldigt trevligt.
Det var en vacker höstdag och allt var i sin ordning.
Spår efter högvattenlinje
Högvattnet, ca 60-70 cm över medelvattenståndet, någon vecka tidigare hade lämnat tydliga spår efter sig.  Hemvägen gick över Hökmark, några stolar som så småningom ska hamna vid mitt köksbord fick följa med hem.



Väl hemma var det bara att göra sig i ordning för den planerade resan till Sundsvall och ett besök hos svägerskan där. Startade 06.00 på fredagsmorgonen med buss för att sedan byta till tåg i Umeå och var framme i Sundsvall strax före kl 12. Soligt och vackert väder hela resan och lika fint där just då men sen blev det regn och blåst nästan alla dagar fram till hemresan på tisdag förmiddag. 
En liten present till svägerskan


Det blev som vanligt mysiga dagar och mycket prat tillsammans. Minnesgudstjänsten i Sköns kyrka var fantastiskt stämningsfull och prästens trumpetspel, Amazing Grace, en riktig höjdare. Men med tanke på det stora antal avlidna där under året var inte besökarnas antal särskilt stort.  Tände ett ljus på Stefans grav, ingen hade väl för drygt ett år sedan kunnat ana att vi skulle stå vid båda brödernas gravar nu. Obesvarad är den ständiga frågan varför det ofattbara hänt, hur kunde detta ske? Ibland upplever jag att jag helt enkelt inte vill ta till mig insikten att Börje är borta, inte längre kommer tillbaka.

På måndagen blev det lite shopping på Birsta och på kvällen var vi bjudna på kaffe till de trevliga grannarna Rana och Amir. De är båda från Iran och bjöd bl a på olika fem olika sorter baklava men för att göra det lite mer svenskt också bullar och Ballerinakex! Jag har inte vad jag vet smakat baklava tidigare och provade intresserat alla olika. Överraskande var att det söta inte var sockersött fastän några formligen dröp av sötat rosenvatten. Som lite tilltugg dukades sedan fram färska pistagenötter. Samtalet som flöt mycket bra hela tiden kom naturligtvis att till stor del röra sig runt den pågående Syrienkrisen. 

Måndagens väderprognos varnade för kraftigt snöfall längre norrut och halvvägs hem var marken snötäckt och snöfallet fortsatte till Umetrakten men upphörde sen och närmare Skellefteå fanns inte ett enda snökorn.
Inget vitt, bara grönt
Det är fortfarande helt snöfritt här och en strålande sol fast nattens temperatur gick ner till 12,5 minus. 


Novemberkaktus på gång

Under gårdagen överraskade jag mig själv genom att städa linneskåpet, allt ordnades upp vilket behövdes då det liksom nästan allt annat här i huset stått i träda. Men känslan över att ha åstadkommit detta var väldigt skön, idag har jag ett annat litet projekt att roa mig med och troligen känner jag samma tillfredsställelse i kväll också!! Inbrottsvågen som drar fram efter Norrlandskusten stör ju friden här också. I det här huset har det en gång varit inbrott, jag vet ju vilket trauma som följer och står inte ut med tanken på ytterligare påhälsning så nu är ett larm på gång att installeras. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar