Summa sidvisningar

måndag 28 maj 2012

OMSTART

Efter ett alldeles för långt uppehåll - illa skött!, - i bloggandet, tar jag nya tag nu. Orsaken till den  här pausen kan vara den att jag har ägnat mig fullt ut åt annat och jag inte haft energi att vid dagens slut ägna mig åt skrivande. Vårstädning både inne och utomhus pockar ju på den här tiden, vädrets makter styr utomhusgörat och regndagarna har kommit tätt. Sen kom en repris  - igen - på förkylningen. Jag vet inte vad det är för slags elände som bor i min kropp, jag som brukar skryta med att jag inte blir förkyld, men nu var det tredje gången sen februari. Tio dagar varje gång verkar vara standard och det stör mig och mina planer men vad är att göra annat än låta otyget ha sin gång.

Hur som helst så kunde jag under ett par dagar förra veckan storstäda stugan och göra den beboelig för sommaren. Vädret var bästa tänkbara, arbetet gick som en dans och torsdag kväll när vi åkte hem kunde jag stänga dörren till en väldoftande, fräsch stuga. Fredagen blev en heldag hemma, men på lärdag - pingstafton - åkte vi ner igen.  En liten fadäs var dock att kameran låg kvar hemma så dessa bilder togs under städdagarna.

Vädra ut det gamla och släpp in nya, fräscha dofter!


Sambon packade upp och monterade nya grillen och för min del återstod att hänga upp nytvättade gardiner och bädda sängarna, innan det blev dags för matlagning. Middagen blev till belåtenhet, så grillen fick godkänt och kvällen avslutades med melodifestivalen, och jag säger bara; Loreen perfekt!

Vaknade alldeles för tidigt på söndagsmorgonen, värmen på loftet blev nästan olidlig. Det hade det goda med sig att jag kunde njuta av en fantastisk morgon. Varmt, fortfarande nästan vidstilla och en fiskare som vittjade sina nät rakt utanför. Jag vandrade runt på tomten och njöt av tillvaron, obekymrad om att rabatterna låg fullständigt täckta av gammalt löv, ris och annat skräp.

Men, efter frukost och iklädd shorts och linne!, gick jag till angrepp på skräpet, krattade rent i blombänkar, rev och slet i allt löst jag kom åt och kände mig verkligen tillfreds med resultatet. Samtidigt fantiserade jag om hur jag skulle ändra i blombänkarna, gräva upp och plantera om. Fast den stora sommarplaneringen gäller en ny altan och ev. en liten utbyggnad av förrådet som jag hoppas går genomföra. Sommarsysselsättningen kan anses tryggad!

Sambon kunde också se till sitt skötebarn, fyrhjulingen, som välvilligt gick igång. En kortare tur, till Björkåsen, kunde han också göra och lyckan var fullständig.


Tredje familjemedlemmen, katten Lila, njöt också stor del av tiden liggande i en solstol. Det syns att också hon trivs med tillvaron i stugan och hennes knepiga sätt att ta sig upp på loftet sitter perfekt i tassarna. Hoppar först upp på öppna spisens fris, går några steg över ett skåp, hoppar upp på ett väggskåp, går över väggklockan och till loftet, där det lyckligtvis står en säng, där hon genast kan krypa in under täcket.  

Efter söndag middag packade vi ihop för hemfärd, mycket belåtna och glada över att att fått en fantastiskt fin start på sommaren. Vädret, som varit det bästa tänkbara om än med tilltagande och kyligare vindar på eftermiddagen, och att ha ännu en sommar framför sig i detta vårt paradis är en ynnest.

Nu åter ut på prommenad med en annan fyrfota vän, labben Ronja, det har tyvärr blivit en hel veckas uppehåll i vårt förhållande, men jag tror att jag tas emot med översvallande glädje.

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Jo du den här förkylningen verkar göra som den vill!
    Konstigt, jag lider av samma "mani" På våren drabbas jag av "måste nog gräva för en ny rabatt" manin! Jo det ska bli en ny liten i stugan! Rabatt alltså. Mats har ju sin MC han kan köra med ;)
    Oops nu regnar det, bäst ta in tvätten!
    Kram!

    SvaraRadera