Summa sidvisningar

torsdag 10 oktober 2019

EN RESA





Den som gör en resa har något att berätta sägs det. Resan har jag gjort, berättandet tar jag chansen  till med några korta tillbakablickar. Just nu har jag tvättstugetid och utnyttjar tiden när första maskinerna går till att börja skrivandet, räknar med att på så sätt utnyttja pauserna under dagen, några avbrott som förhoppningsvis stimulerar fantasin!

Resan var också kort och beslutades/beställdes i hastigt mod så att säga. Under flera år har min brorsdotter talat sig varm för konstrundan i Roslagen och när hon nu under tidig höst påminde igen nappade jag och slog till direkt med biljettbokning. Inte helt tanklöst förstås, den viktiga kattomsorgen ordnades först, men när den löst sig bokades biljetter med avresa i torsdags och hem igen i måndags. Kort, snabbt och väl tillvaratagna dagar.


Första snön för vintern

Avresedagen började med ett tätt snöfall, säsongens första, ute vid flygfältet riktigt slaskigt,  konstaterade att jag valt fel fotbeklädnader. Framme i huvudstaden ungefär samma temperatur som här, fick hämtning på Arlanda och eftersom lunchen passerats med marginal kände jag för en liten matbit. Brorsdottern kommer alltid med många förslag, Mr Cake verkade vara ett bra mål - för ett mål.




Under färden dit omväxlande korta intensiva regnskurar och någon solglimt, kylan ute kändes in i märgen, och jag var glad för att jag åtminstone inte fallit för tunnare kläder. 


Fika hos Mr Cake

Matmålet blev en croissant med laxröra, smakade gudomligt, och som grädde på moset hösttårta, basen morotskaka med olika smarriga fyllningar omsvept med grädde. Gott, gott, gott!  Efter fikat  fortsatte färden till resmålet, Österskär, hämtade innan upp mannen i huset efter avslutad arbetsdag. Återstoden av dagen middag och en avslappnad, skön kväll.

Under ett tillfälligt, kort inhopp på jobbet i fredags för min brorsdotter gavs tillfälle att hälsa på i Sollentuna där vi bjöds på god lunch. Väntetiden innan jag blev upphämtad för återfärd blev en skön, avspänd samvaro tillsammans med mina kära vänner. Inför konstrundan som gick av stapeln under både lördag och söndag försökte vi göra en liten grovplanering,  i övrigt myskväll.

Tvätten avklarad, min axel eller egentligen båda, protesterar vilt och fick en omgång Linnex som komplettering till den kur Naproxen som jag drog igång innan jag åkte iväg. Åtminstone linimentet tycks verka, värmer gott runt båda axlarna. Lunch med efterföljande korsord i soffan plus presentationen av litteraturpristagarna gav mig skön vila framför teven men måste väl dra mig till gympan, har missat tre tillfällen redan. Jag kanske kan glömma bort att jag är försedd med armar till förmån för andra kroppsdelars rörelser. 

Avbrottet blev längre än planerat men tar upp tråden igen och fortsätter med reserapporten.

Lördag förmiddag startade vi med besök i Vallentuna Kulturhus för att titta på samlingsutställningen  som vi följde upp med besök hos ett par av konstnärerna, textil och keramik. En spännande utställare var Sigrid Ingela Blom, www.blomjewellery.com, med så skilda uttrycksområden som metall, måleri och musik. Efter en lunchpaus med både mat och titt på de alster som fanns utställda på Länsmansgården i Österåker fortsatte vi harva i Österåker! och besökte flera av konstnärerna som generöst visade upp sin konst i hemmiljö 



Länsmansgården
nstallation Länsmansgården




















Guldkornen bland samtliga utställare vi besökte var enligt min uppfattning  Lena Björn-Svensson (ursprungligen från Boden) med ett utsökt fängslande måleri, Mona Harrysdotter Olander med spännande, imponerande stora bildvävar och keramikern Åsa Olofsson med häftigt dekorerade alster.


En titt in i blå skåpet hos bildväverskan, bara en bråkdel av hennes jättelager av garn


Naturligtvis var det många fler vi tittade in hos och huvudet var trött och fyllt av alla intryck, kvällen med mycket god mat och dryck gjorde dagen fulländad.

Så kom  söndagen då ett par konstnärsbesök betades av innan det var dags efter lunchen att åka ut till Adelsö och ett väntande föredrag av Johan af Klint om konstnärinnan Hilma af Klint. Mycket intressant och en skicklig föredragshållare höll den fulltaliga publiken i sitt grepp. Konstnärinnan vars konst länge var dold för både familj och allmänhet genom ett testamentsförordnande att inget fick visas förrän 20 år efter hennes död. var en mångfacetterad lite mystisk personlighet. I samlingarna fanns förutom en ansenlig mängd målningar även dagböcker och annan dokumentation som varit till god hjälp vid tolkningsförsöken av konsten.










Nu gör hennes konst en fullkomligt enastående världssuccè  genom utställningar, nyskriven opera och även en film.




Interiör Adelsö kyrka
Adelsö kyrka





















Efter föredraget en stillsam aftongudstjänst i Adelsö Kyrka där operasångaren Fredrik af Klint sjöng fyra stycken. Den sköna rösten gav en fin och värdig avslutning på den sk HaK-dagen. Med stor tacksamhet över en innehållsrik dag vände vi hemåt genom ett fantastiskt vackert landskap. En gammal "Clintanfilm" avslutade dagen och det ska väl inte förnekas att en och annan kontakt med JB förekom under tiden och följaktligen  stöp jag i säng och sov gott efter att ha läst ut den medhavda boken.





Hemresan gick fint, Lila tog emot vid dörren med högljutt jamande, kelandet under eftermiddagen återställde hennes behov av närhet och hon kunde dra sig tillbaka till sin säng så småningom. Själv stod jag över den kvällens gympa egentligen utan anledning men baraföratt. Tisdagens promenad med gruppen var något fuktig så att säga, regnställ var en nödvändighet men vi lyckades hålla oss undan de värsta skurarna. Nu sitter jag färdigklädd  för gympan och knackar ner dessa ord, ingredienserna till middagen ligger klara att tillredas när jag kommer tillbaka, det blir kassler med pasta. Sen återstår allt att lyssna och titta på allt kommenterande i både teve och radio om dagens Nobelpris, det finns åtskilliga uppfattningar som kommer att vädras. 

Den här reserapporten visar sig även handla om min dagsresa genom dagen idag. Efter gympan som gick sådär, undvek i görligaste mån alla armfäktningar, dessvärre innehåller terminens program mycket av den varan och mina axlar fick sig en ny omgång Linnex när jag kom hem. Har  tagit helledigt från stickandet den här kvällen och suttit med armarna i kors framför teven. Bl a sett en ny programserie med Tareq Taylor "Lyckomaten" där han refererade till sin egen erfarenhet av snabbmat-skräpmat-färdigmat som gav honom reumatiska problem vilka han lyckades bli kvitt genom att äta mat som han  lagat  på egen hand från grunden. Själv lade jag för ca 11 år sedan om matvanorna till en lättvariant av sk medelhavskost, om det haft någon hälsopåverkan kan jag inte veta men mår alldeles utmärkt. Portionsstorleken kan dock vara i största laget vilket jag ser som en försmädlig karaktärsbrist och borde kunna förändras. Men jag lagar all mat själv från grunden, borde börja baka det matbröd jag behöver också fast dagens enda macka äter jag till frukost och troligen fortsätter jag köpa det grövsta bröd jag hittar till den.

Så här vid dagens slut känner jag mig nöjd med min dag, morgondagen innehåller städning och strykningen av det som återstår av tvätten. Hoppas innerligt att nattsömnen gör underverk med mina axlar, de gör mig lite otålig och hindrar mig hela tiden så fort jag företar mig något. Så helt nöjd är jag alltså inte men klagar i tron att det hjälper. 

Denna coola katt fanns hos en utställare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar