Summa sidvisningar

tisdag 22 maj 2018

TEMPERATUREN STIGER



En förebild när det gäller att koppla av och njuta


Ja inte bara utomhus utan även för mig personligen. Händelseförloppet nu har kommit in i ett självgående skede  och det gäller att hålla ångan uppe för att hänga med. Har börjat dagen med en liten förberedelse för det transportstöd jag får under dagen. Den här flyttsnurren innebär bl a att en del av bohaget som jag tror att jag behöver ha kvar flyttas vidare till nya ställen, i det här fallet till stugan där jag förhoppningsvis kan få mitt förråd lite mer praktiskt inrett.

I går fotograferades mitt hem inför den kommande försäljningen och förberedelserna innan pågick till sista minuten.  Jag plockade bort och städade undan så mycket så jag tyckte till slut att jag inte alls kände igen mig i miljön, dessutom har jag nu svårt hitta igen det nödvändigaste, t o m fjärrkontrollerna verkade ha gömt sig ordentligt.Det jag inte hann med var att fixa håret och även om jag inte skulle finnas på något foto så var det helt nödvändigt! att även göra det.!!

När fotandet var över var jag fullständigt utmattad, en lätt lunch och vila med korsord var välbehövligt men tog mig till sist samman på en affärsrunda. Eller egentligen till en möbelaffär. Har kommit fram till att förutom att jag definitivt inte kan flytta med mig alla mina möbler så ska jag ta med bara något fåtal prylar och komplettera med med nya och mer ändamålsenliga möbler. Nummer ett är en ny säng och jag hittade en som motsvarade mina drömmar  och som förmodligen också ska ge mig en bra drömsömn. För det andra uppmuntrade jag mig själv med en annan dröm, en läckert röd Stressless fåtölj  som ersättning för den älskade röda soffa som jag tyvärr måste ta avsked från. En ny soffa står alltså på tur men rummet ska mätas upp lite mer exakt innan jag bestämmer mig. Det blev en trevlig stund på möbelaffären och pricken över i:et var att den trevlige försäljaren visade sig vara en riktig surjämte från Frösön!

Som om inte det var nog kände jag när jag kom hem att jag behövde prata av mig en stund och passade på att hälsa på min fina väninna. Efter fika och prat hade jag kommit in i 'normal mode' igen och åkte hem. Något mer produktivt arbete blev det inte den dagen, bara slappa i soffan framför teven. Tar igen det under dagen idag.

Det blir lite handarbete nu på kvällarna, jag håller i sticknålarna och knappt något mer. Men jag har avslutat mitt lilla projekt att sticka sockar till det inte fanns något restgarn alls kvar. Jag tycker nog att jag lyckades helt och hållet. Bild kommer senare när dator och kamera är mer samarbetsvilliga.

Samma sak med kvällsläsningen, jag håller i princip bara en bok i handen, läser knappt någon  enda rad. Avslutade till sist Nabots sten av Sara Lidman. Det var en märklig bok, svår att tyda och behöver helt klart en omläsning. Efter den behövde jag en ny bok men nu har de flesta hamnat i flyttkartonger men fick syn på Laurence Gardners Maria Magdalena och tänkte att det kanske är dags ta sig an den.Jag tycks ju ha kommit in i att läsa svåra, annorlunda böcker och det verkar stämma in på den här boken. Jag inser också att efter ha läst den är det dags att ännu en gång ta sig an Umberto Ecos Rosens namn eftersom Gardner ofta refererar till den.

I lördags åkte jag ner till stugan för årets första besök och där var lika soligt och rofyllt som alltid, stannade dock bara ett par-tre timmar innan jag åkte hem igen. Lastade ur bilen prylarna jag tagit med och var på vägföreningens möte. Jättetrevligt att se alla som var där och känna lite av sommargemenskapen. När nästa besök kan bli har jag inte en aning om men till midsommar ska jag nog ändå försöka övernatta där. Ja vill sitta i  solen vid stugväggen en tidig morgon med min frukost, titta ut över havet, känna havsluften och lyssna på fåglarna. Det är den absolut största lyckan, i full harmoni med alla sinnen öppna för omgivningens intryck.

Dagen idag har börjat solig, svagt fågelkvitter hörs, det är sommar och rönnens blommar väntar på att slå ut.  Konvaljens blad sticker modigt upp sina blad och ser ut lova blomning. Maskrosorna lyser redan med full kraft, inte alltid lika välkomna dock, men vackra ändå.

Nu till mitt dagliga värv, ingen mer tid får förspillas åt enbart nöje fast jag inser nyttan med att varva
 aktiviteterna för att på så vis hämta energikickar. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar