Summa sidvisningar

torsdag 3 oktober 2013

TANKAR


Indian Summer, Brittsommar, nog är det väl vackra namn på inledningen av vintern eller hösten som många upplever deprimerande och tråkig, men som det är ute just nu går det inte att tycka annat än att vädret  och årstiden är alldeles underbara. Soligt, bara någon molnslöja här och där, varmt (den tid på året när temperatur under 10° är det) och svag vind. 

Under skogspromenaden kändes det alldeles stilla, det enda som hördes var svaga ljud från trafik och något grävarbete längre bort. Som vanligt när jag är ute och går har jag ett pågående resonemang med mig själv, tänker att det och det ska jag skriva  om och försöker formulera mina tanker. När jag sen kommer hem har allt runnit bort, inte kan jag tillnärmelsevis komma ihåg mina tankegånger och inte blir det av att skriva heller. 

Det jag kom att tänka på idag var att i de senaste inläggen tycker jag mig bara ha skrivit om tröttande arbete men nog har jag haft annat för mig också, inga nöjen fast åtminstone trevlig avkoppling. Den födelsedagspresent jag fick omvandlade jag till ett årsabonnemang av Låna och Läs så nu har jag tillgång till 60-talet böcker att läsa under ett år. Inte ens hälften kommer jag att hinna med och alla är inte heller i min smak kan jag tänka. Den första boken  jag fick med mig hem; Läsarna i Broken Wheel rekommenderar, är en debutroman av Katarina Bivald. 

Eftersom jag råkade vara in på bokhandeln samma dag som de bytte namn (till Akademibokhandeln) gav de 20% på alla bokköp och presenten räckte till ännu en bok; Stora boken om stickning och den ger fantasin en riktig resa! Fast sedan ett långt tag har jag snöat in på att virka, det var många år sedan senast då jag efter en intensivperiod tvingade mig själv att bryta mönstret. Det blev lite mycket av det goda, men nu njuter jag verkligen att tränga in mig i soffhörnet med nål och tråd. Jag har gått med i en del handarbetsgrupper på Facebook och där flödar det av inspiration från kreativa människor och jag fastnade för ett sjalmönster som just nu går som löpeld. Originalmönstret från http://www.ravelry.com/patterns/library/schultertuch---dreieckstuch  Jag hade ett nystan garn som jag inte hade bestämt  vad det skulle bli av och fann att det skulle vara ett lämpligt projekt och dessutom en passande present på en kommande födelsedag.



Jag planerar också att komplettera sjalen med ett par pulsvärmare.

För övrigt så är jag väldigt belåten över att ha putsat alla fönster och satt upp nygamla gardiner. Rummen som ska målas och tapetseras (påbörjas om drygt två veckor) hoppar jag över tills det är klart, misstänker att där krävs (vill jag ha) nya gardiner också. 




Det ska vara gott att leva!





       

1 kommentar:

  1. Japp det ska va gott att leva!
    Ibland funderar jag på att ha nått att prata in mina tankar på! Så att det finns kvar tills det ska sättas på pränt. För det är samma här, det försvinner, läggs väl till mindre viktiga händelser långt bak i skallen! Men man blir väl utslängd ur sovrummet om jag börjar ligga och prata, för det är på kvällen och natten alla bra tankar kommer.
    Kram

    SvaraRadera