Summa sidvisningar

söndag 15 september 2013

HÖSTSTÖK

Exakt två veckor sen jag senast satte mig ner för att skriva, två veckor fyllda av olika slags aktiviteter. Till att börja med var det älgjaktsdagarna med revelj 03.30.  Kaffekokning och se till att matlådan kom med i ryggsäcken, sen åkte sambon iväg i mörkret. Själv kröp jag ner i sängen ett par timmar till innan jag på allvar började min dag.

Efter ganska stor självövervinnelse tog jag stegen upp på vinden. Jag hade ju intalat mig själv att de här dagarna var synnerligen lämpade för vindsröjning, och nog gäller det att se till att få början på mindre trevliga företag sen löper det på. Efter tre dar där uppe var skräphögen rejält stor och behövde transporteras bort för att få plats för fortsatt rensning. Det har emellertid blivit en paus sen dess, andra måsten har kommit vägen.

Älgjakten gick väl inte riktigt så bra som det här jaktlaget är vana vid, men resultatet blev två vuxna djur och två kalvar, inte så mycket att dela på för de tjugo jägarna, men det gick fort att få in i frysen. Vädret var kanske för varmt och åtminstone på slaktdagen, lördagen, sas temperaturen ligga på 22 grader. Av tradition bjuder jaktlaget på paltlunch den dan och i år var det ca 60 personer som trängdes och svettades i skolan-bönhuset-byagården. Byn har med gemensamma krafter fräschat upp lokalen bl a med lite nya möbler. Jesus har så att säga fått en mer undanskymd plats men orgeln står kvar på podiet och det blir säkert nån byabön också i framtiden. Dagen var väldigt trevlig, efter alla dessa år jag varit med känner jag gemenskap med byborna och fick också bevis på uppskattning, sånt värmer i hjärtat.

Behövlig återhämtning under helgen och nya planer stöptes. Eftersom väderprognoserna lovade bra väder, perfekt för höstarbete i stugan, åkte jag ner dit under tisdagen. Jag planerade att röja lite ris och sly som växt bra i år och städa upp inför säsongsavslutningen. Allt gick bra, men ajabaja vad jag blev trött av kroppsarbetet, efter mindre än två timmar behövde jag vila, det kändes som jag jobbat minst det dubbla. Egentligen har det inte någon större betydelse när man efter en paus (nästan lika lång) är redo för nya tag, men effektiva arbetstiden ska man inte skryta med.  Sambon hade åkt hem, delvis för att inte frestas anstränga sin rygg, och jag hade fina dagar och kvällar därute. Havet låg nån kväll alldeles spegelblankt, ute var mörkret kompakt, bara himlens stjärnor glimrade och inne tände jag alla små lampor, TVn var mitt sällskap och jag avslutade virkningen av min monster-mormorsruta.
Den jag inte var nöjd med!


Blev nystan
Ruttest



Så blev det till slut och får duga



Sista dagen jag var där, torsdag, avslutade jag med att klippa gräsmattan, ingen fler gång i år kan jag tro och vårens majbrasa står klar och väntar. Skafferiet är tömt, allt som ska tvättas hemtaget och nu återstår bara själva vintringen, dvs vattnet ska kopplas bort, lite glykol i vattenlåsen och sen kan vintern komma med längtan efter en ny vår. Jag kom under de här dagarna att tänka på min mor som i samband med att julgran och annat som hörde julen till plockades bort ofta undrade hur det skulle vara nästa jul.  Jag kunde aldrig förstå henne då,   för mig, som väl var "för" ung, var det självklart att allt skulle vara som tidigare. Nu fanns en svag tanke hos mig åt det hållet!

I fredags förmiddag kom sambon för att hämta mig och efter en lätt lunch åkte vi därifrån i hopp om att höststormarna inte blir alltför hårda och att havet inte stiger allt för mycket i  år heller. 

Väl hemkommen blev jag födelsedagsuppvaktad med blommor och present,  som blir till ett abonemang av Bokias Låna och läs. Sen har tvättmaskinen fått gå i omgångar och eftersom vädret fortfarande är soligt så hinner jag nog få allt torkat utomhus. 

Nu blir det nog snart dags att plocka bort de tunnaste kläderna efter en otroligt skön och vacker sommar och dessutom väntar vinden på mitt fortsatta besök.


Njuter av livet

1 kommentar:

  1. Ja, vi har int kommit så långt i stugan, men vi stänger ju int ner helt heller. Men jag hoppas att vi hinner få bort trädgårdsmöblerna innan snön kommer. Har faktiskt fått lite älgkött, av dotra! Måste säga att det känns lite bakvänt att få av henne, det brukar ju vara vi som ger bort! :D
    Hoppas vi ses nästa tisdag!
    Kram

    SvaraRadera